Kuten viimepäivien aktiivisesta somemainonnasta on ollut nähtävillä, River Helsinki -seurakunta järjestää ”Miljonääri-intensiivikurssi” -nimellä kulkevan yrityselämän konferenssin ensiviikolla 11.- 15.9.2017.
Tapahtuman mainosvideolla puhujavieras Tim Jooste kertoo uskovansa, että Jumala tulee lopun aikoina antamaan joillekuille omilleen voiman luoda vaurautta, sekä uskomaan heille ihmeellisiä varoja hallittavakseen. Hän mainitsee myös opettavansa niitä periaatteita, joiden avulla Jumala on johdattanut hänet köyhästä pojasta useaa yritystä pyörittäväksi miljonääriksi.
Miljonääri-intensiivikurssi (Millionaire Bootcamp) edustaa jälleen kerran uus-apostolista ja menestysteologista oppia, jossa liike-elämän valloittamisesta ja rikkauksien tavoittelusta pyritään tekemään raamatullista.
Tällaista tapahtumaa ei voi suositella kenellekään tervettä oppia etsivälle kristityille. Vastineeksi tälle tapahtumalle käänsimme ajankohtaisen Gospel Coalition -sivulla julkaistun artikkelin, jossa kiinnitetään huomio juuri niihin raamatunpaikkoihin, jotka menestysteologit mieluusti sivuuttavat opetuksessaan.
Raamatunkohtia, joiden menestysteologit toivoisivat katoavan
Conrad Mbewe
Kovin usein puhuttaessa menestysteologiasta kuulen sen kannattajien sanovan: “Mutta ei Jumala varmasti tahdo meidän olevan köyhiä, eihän?” Tätä käytetään valttikorttina, ikään kuin hillittömän rikkauden ja kurjan köyhyyden välillä ei olisi mitään keskitietä.
Sellaisia puhuvat ihmiset jättävät huomiotta monet omaisuutta koskevat raamatunkohdat. He unohtavat tieten tahtoen viisaan miehen sanat:
“Kahta minä sinulta pyydän, älä niitä minulta koskaan kiellä, kuolemaani saakka: Vilppi ja valhepuhe pidä minusta kaukana. Älä köyhyyttä, älä rikkautta minulle anna; anna minulle ravinnoksi määräosani leipää, etten kylläisenä tulisi kieltäjäksi ja sanoisi: ”Kuka on Herra?” ja etten köyhtyneenä varastaisi ja rikkoisi Jumalani nimeä vastaan.” (San 30:7-9)
He myös tieten tahtoen unohtavat monet raamatunkohdat, jotka varoittavat omaisuuden vahingollisista vaikutuksista, etenkin silloin, kun siihen kiintyy. Tällaisia lauseita ei kuule menestysteologien koskaan mainitsevan. On aivan, kuin ne puuttuisivat Raamatusta kokonaan.
Jeesus rikkaudesta
Jeesuksella on paljon sanottavaa rikkauden vaaroista. Vuorisaarnassa hän opettaa:
“Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta. Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi. Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys! Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.” (Matt. 6:19-24)
Markuksen evankeliumissa Jeesus kohtaa rikkaan nuoren hallitsijan, joka haluaa ikuisen elämän – niin kauan, kun häntä ei pyydetä uhraamaan suurta omaisuuttaan. Kun Jeesus kehoittaa häntä myymään kaiken ja antamaan köyhille, hän lannistuu, ja menee surullisena pois, koska hänellä on niin paljon omaisuutta.
Jeesus jatkaa tästä sanoen verrattomasti: ”Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan! Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.” Näitä sanoja ei kuule menestysteologien suusta. Mieluummin he antavat sen mielikuvan, että maallinen rikkaus on varma merkki siitä, että kaikki on hyvin ihmisen sielun ja Jumalan välillä.
Toisessa tilanteessa väkijoukosta kuuluu ääni, joka sanoo: ”Opettaja, sano minun veljelleni, että hän jakaisi kanssani perinnön.” Jeesus kieltäytyy. Tämän pitäisi yllättää ei ainoastaan menestysteologit, vaan myös sosiaalisen evankeliumin kannattajat. Jeesus varoittaa tämän palveluksen pyytäjää: ”Katsokaa eteenne ja kavahtakaa kaikkea ahneutta, sillä ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi.” Maallinen omaisuus ei ole autuaallisuutta.
Jeesus vahvistaa varoituksensa vielä vertauskuvalla:
”Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin. Niin hän mietti mielessään ja sanoi: ’Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?’ Ja hän sanoi: ’Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni; ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse.’ Mutta Jumala sanoi hänelle: ’Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?’ Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä.” (Luuk 12:16-21)
Jeesuksen mukaan omaisuutta voi kerätä jättämällä huomiotta tilaisuuksia koota aarteita Jumalan valtakuntaan. Tällainen rikkaus on todellisuudessa köyhyyttä.
Paavali rikkaudesta:
Apostoli Paavali sanoo myös asioita, jotka menestysteologit haluaisivat jättää huomiotta. Hän varoittaa Timoteusta ihmisistä, jotka ovat “turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen.” (1. Tim. 6:5)
En keksi parempaa kuvausta menestysteologian saarnaajista. He ovat turmeltuneita mieleltään ja näkevät jumalisuuden keinona yhden saamiseen – nimittäin rikkauden. Koska heidän huomionsa ei ole pääasiassa keskittynyt sielujen pelastukseen, he ovat kadottaneet evankeliumin todellisen sisällön. Kaikki, mitä he vaikuttavat kaipaavan, on raha.
Tämän vastakohtana Paavali kannattaa vaatimatonta taloudellista asemaa:
“Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa. Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä mitään viedä; mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.” (1. Tim. 6:6-8)
Näin sanon niille, jotka ajattelevat, että vastustamalla menestysteologeja kannatan köyhyyttä. Miksi mennä toisesta äärimmäisyydestä toiseen, kun on olemassa täysin raamatullinen keskitie?
Paavali myös varoittaa meitä kyltymättömästä omaisuuden himosta:
“Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen. Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla. Mutta sinä, Jumalan ihminen, pakene semmoista.” (1 Tim. 6:9–11)
Hebrealaiskirjeiden kirjoittaja tiivistää kaiken tähän neuvoon: Älkää olko vaelluksessanne ahneita; tyytykää siihen, mitä teillä on; sillä hän itse on sanonut: ”En minä sinua hylkää enkä sinua jätä” (Heb. 13:5). Mikään ei voi olla selkeämpää kuin tämä, mutta se on täysin vastakkaista sille, mitä menestysteologit saarnaavat. Vaikka rikkaus ei olekaan luontaisesti pahaa, kirjoituksissa vakuutetaan meidän vahingoittavan sielujamme, jos tavoittelemme sitä. Kuten Jeesus sen meille yksinkertaisesti sanoi: “Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.” (Matt. 6:24)
Emme rukoile kumpaakaan:
Menestysteologian saarnaajien hiljaisuudesta päätellen en epäile, etteivätkö he toivo, että nämä raamatunkohdat eivät olisi olemassa. Ne lyövät heidän oppejaan vasten kasvoja. Menestysteologian saarnaajat pitävät enemmän säkeistä, jotka käsittelevät kokonaisvaltaista menestystä – ja vääntävät ja kääntävät niitä, kunnes ne tarkoittavat taloudellista menestystä. Tämä ei ole Jumalan Sanan uskollista noudattamista.
Älkää ymmärtäkö minua väärin: meidän tulisi ylistää Jumalaa niiden kristittyjen vuoksi, joilla on hyvät työt, jotka johtavat suuriin pankkitileihin. Meidän tulisi pyytää Jumalaa antamaan heille viisautta käyttää omaisuuttaan Hänen kunniakseen. Mutta meidän ei tule kadehtia heitä, koska rikkaus tuo mukanaan monia suruja.
Rukoilkaamme, että Jumala ei anna meille köyhyyttä eikä rikkautta. Sellainen taakka on helpointa kantaa tässä langenneessa maailmassa.
– –
Oheinen artikkeli oli käännös Conrad Mbewen kirjoittamasta ja Gospel Coalition -sivustolla julkaistusta englanninkielisestä artikkelista. Alkuperäisen artikkelin voit lukea täältä.
Radio Liekki