Betelistä pois kääntynyt
Osa 2
Apologia Studiosin Cultish-podcastsarjan kolmiosaisessa jaksossa ”Defecting from Bethel” Jeremiah Roberts ja pastori Jeff Durbin haastattelevat Lindsay Davisia, entistä Betelin yliluonnollisen palvelutyön koulun (The Bethel School of Supernatural Ministry, BSSM) oppilasta, joka erotettiin koulusta hänen alettuaan kyseenalaistaa koulun opettamaa evankeliumia.
Koulun kotisivujen mukaan Reddingin kaupungissa Kaliforniassa sijaitsevassa BSSM:ssä on noin 2 tuhatta oppilasta 64 eri maasta. Koulun on perustanut vuonna 1998 uuskarismaattisen Betel-seurakunnan johtohahmot Bill Johnson ja Kris Vallotton. Betel-liikkeellä on seuraajia ympäri maailman, ja sen kannattajia on myös Suomessa äärikarismaattisissa liikkeissä. Beteliä on kuitenkin kritisoitu voimakkaasti mm. kalvinististen liikkeiden taholta, ja sekä Betel-seurakunnan, että BSSM-koulun levittämiä oppeja on arvosteltu menestysteologisiksi, jopa harhaoppisiksi.
Tähän artikkeliin on käännetty suomeksi englanninkielisen, kolmiosaisen haastattelun toinen osa, joka on kuunneltavissa täältä. Koska haastattelu on alun perin ollut keskustelumuodossa, olemme katsoneet tarpeelliseksi tiivistää, ja myös osittain lyhentää puheenvuoroja. Lindsay Davisin kertomus on pyritty kääntämään mahdollisimman paljon alkuperäistä sisältöä vastaavaksi, ottaen kuitenkin huomioon luettavuuden. Suluissa on haastattelun seuraamista helpottavia editoijan huomioita.
Tämä artikkeli on toinen osa artikkelitrilogiasta ”Betelistä pois kääntynyt”. Trilogian ensimmäisen osan voit lukea täältä.
Jeremiah: Tervetuloa takaisin hyvät naiset ja herrat. Tämä on osa kaksi Cultish-erityisohjelmaamme “Betelistä pois kääntynyt” (eng. = Defecting from Bethel). Minä olen Jerry, ja tässä on pastori Jeff Durbin. Olemme täällä Lindsay Davisin kanssa. Jos ette ole perehtyneet ensimmäiseen jaksoon, tehkää se ihmeessä, sillä tämä on haastattelumme toinen osa. Lindsay, kerrataanpa hieman, mihin jäimme. Miksi sinä siis astuit julkisuuteen?
L: Aivan. Viime jakson lopussa minä olin kertomassa, miten melkein 50 prosenttia Betelin yliluonnollisen palvelutyön koulun ihmisistä tulee ulkomailta. Astuin julkisuuteen nuhdellakseni (Beteliä) vääristä opetuksista ja tavoista, jotka ovat joko demonisia, psykosomaattisia, okkultistisia tai New Age -henkisiä – mahdollisesti jopa kaikkea tätä. Koulussa on ensimmäisellä luokalla 1500, toisella 1500, ja kolmannella 1000 ihmistä, ja itse Betelin seurakunnassa 9000 ihmistä. Tämän lisäksi miljoonat ihmiset ympäri maailmaa uskovat Betelin opetuksiin. Minun oli siis pakko sanoa jotakin, vaikka se olisikin vain yhden ihmisen takia. Jos Jumala kaikkivaltiaan ominaisuudessaan paljastaa totuuden ja avaa edes yhden ihmisen korvat kuulemaan evankeliumia, koko taivas iloitsee tästä yhdestäkin. Minun oli pakko sanoa jotakin, koska minä ilman muuta rakastan näitä ihmisiä tarpeeksi kertoakseni heille totuuden.
Jeremiah: Mikä on todella hyvä.
Jeff: Joten tässä vaiheessa tarinaa olet nähnyt todellisen evankeliumin levittämisen epäonnistuneen (Yhdysvaltain) lännessä American Gospel -elokuvassa. Olet haasteen edessä ymmärtäessäsi, että ympärilläsi tapahtuu asioita, jotka eivät olekaan Jumalasta. Haluaisit, että ihmiset Betelissä pelastuisivat tältä, niin kuin sinä pelastuit. Minkälaista oli nyt olla keskellä Betel-yhteisöä ja Reddingin kaupunkia?
L: Betelissä ihmiset ovat todella mukavia ja ystävällisiä. Mutta jos heidän kanssaan on eri mieltä, tai puhuu vastaan jotakin heille tärkeää ja rakasta, esimerkiksi heidän teologiaansa tai tapojaan, asiat saattavat mennä hieman hulluun suuntaan. BSSM ja Betel ovat vallanneet Reddingin kaupungin ja jakaneet sen voimakkaasti kahtia. Sanoisin, että puolet Reddingistä on kytköksissä Beteliin. Toinen puoli taas ei pidä Betelistä laisinkaan. Mitään välimuotoa näistä kahdesta suhtautumisesta kaupungissa ei ole, ja koko kaupunki tietää sen. Kaikki Reddingin asukkaat ovat myös kohdanneet jonkun beteliläisen, koska oppilaat menevät kaupungin ruokakauppoihin ja kyselevät: ”Saanko rukoilla ruumiin vaivojesi puolesta?” Kaikki ovat siis tavanneet oppilaan tai Betel-kirkon jäsenen liikkeen kaupungissa harjoittaman evankelioinnin vuoksi. Minä käytän tässä tilanteessa termiä erittäin väljästi – evankeliointihan ei todellisuudessa ole vain rukoilemista jonkun selkäkivun puolesta. Se on ilosanoman julistamista, jota he harvoin tekevät. Ilosanoma, jota he julistavat, ei muutenkaan ole lähelläkään Sanasta luettavaa ilosanomaa.
Jeremiah: Aivan, eikä siinä vielä kaikki. Kun kaupunkiin tulee 1500 uutta oppilasta joka vuosi, valmiina elämään kaduilla todeksi koulussa kokemaansa, Betelin vastustavat ajattelevat: ”Voi veljet. Täältä tulee taas uusi parantajien joukko.” Samanlainen kahtiajako on tällä hetkellä esimerkiksi Willisissä, Teksasissa (tätä tietoa ei editoija pystynyt muusta lähteestä vahvistamaan). Tämä on ehdottomasti kulteille tyypillinen sosiologinen piirre.
Jeff: ”Rakkaus-pommituksella” kultit (viittaus podcastisarjan osaan yksi) pyydystävät kannattajansa, mutta toisinajattelijat puolestaan eristetään yhteisöstä. ”Nyt me katkaisemme sinulta yhteyden rakkauteemme, kenties jopa koko kommunikaation”. Minkälaista sinulla oli Betel-yhteisössä, kun aloit haastamaan sen oppeja?
L: Oli todella vaikeaa mennä kouluun päivittäin. Kävelin ympäriinsä ja minusta tuntui, kuin olisin ollut spitaalinen. Raamatustahan me tiedämme, että spitaalisten täytyi kaupungilla liikkuessaan huutaa kovaan ääneen: Epäpuhdas! Epäpuhdas! Minun tapauksessani kaikki vain jo valmiiksi tiesivät minun olevan Betelin silmissä ”epäpuhdas”, koska kerran puhuin vastaan kaikkea, mitä he itse pitivät suuressa arvossa. Minusta tuntui, kuin olisin oikeasti ollut spitaalinen kävellessäni koululla, koska minussa jälleen sanottiin asuvan tuon ”uskonnollisuuden hengen” (viittaus osaan 1). Minua sanottiin fariseukseksi. Minulle kerrottin: ”Sinun pitää varoa, puheesi lähes herjaavat Pyhää Henkeä!”. Ja senhän me tiedämme, että sellainen on anteeksiantamatonta syntiä.
Jeff: Sinä siis kyseenalaistit Betelin tapoja, ja heti sinun väitettiin melkein sortuvan pahimmanlaatuiseen syntiin.
L: Niin. Ollakseni rehellinen ja haavoittuvainen minun on sanottava, että olin edelleen hämmentynyt edellisestä kulttikokemuksestani, ja yritin vain luovia eteenpäin. Joten ajattelin: Mitä jos kuitenkin olen taas väärässä? Mutta joka ikinen yö viimeisen neljän kuun ajan minä olen valvonut ehkä viiteen tai kuuteen aamuyöllä, ja etsinyt totuutta Jumalan Sanasta. Joskus olen jopa turhautunut kyyneliin, ja halunnut vain huutaa ääneen, koska minun täytyy oppia pois kaikesta, mitä Betel on mieleeni iskostanut. Yhä uudelleen ja uudelleen minun on täytynyt hakeutua Kirjoitusten toden tiedon ääreen. Ja se voi olla todella turhauttavaa, koska… Se tuntuu vähän niin kuin… Yhtenä yönä olisin valvonut viiteen ja rakentanut talon peruskalliolle. Mutta sitten seuraavana päivänä minuun iskee epäilys, joka on kultista irtautumisen psykologinen oire. Ja minun täytyy rakentaa talo aina uudelleen, ja uudelleen, ja uudelleen.
Jeff: Kokemuksesi on tuttu lukemattoman monille kulteista lähteneille. Esimerkiksi mormonismista irtautuneiden kanssa keskustellessani minulle on käynyt vastaavaa. Puhumme uskonasioista, ja henkilö mainitsee minulle jostakin, josta minun on pakko sanoa: ”Itse asiassa Raamattu ei opeta noin.” Ja hän vastaa: ”Oho, minä tosissani luulin niin! Pitääpä pudistella tuokin pöly mielen sopukoista.” Minun on muuten pakko huomauttaa, että sinun täytyy kyllä saada unta ja pian! *Jeff ja Lindsay nauravat* Jos sinulla vieläkin on tapana valvoa aamuviiteen, lepo tulee tarpeeseen.
Jeremiah: Jep, ainakin kun menet takaisin Ohioon.
L: Kyllä, ehdottomasti, kun menen takaisin Ohioon. Mutta palatakseni tarinaan, asiat muuttuivat todella, todella vaikeiksi. Minut jopa poistettiin koulun yksityiseltä Facebook-sivulta, jossa oppilaat voivat seurustella. Ja minut estettiin, koska postailin Betelin opetusten vastaisesti. Muistan esimerkiksi, kun linkkasin päivitykseeni Paul Washerin saarnan. Päivityksessäni luki: ”Tässä saarnassa käsitellään evankeliumia tosi kauniisti, kannattaa kuunnella! Tästä saa paljon apua evankeliointiin.” Muistan, kuinka monet kommentoivat päivitystäni: ”Tämä henkilö (Washer) häpäisee johtajiamme, ja kun levität hänen puheitaan, sinäkin häpäiset heitä. Sinun kannattaa todella miettiä tekosiasi.” Ja minä ajattelin: Tässä videossa ei edes puhuta Betelistä – siinä vain julistetaan evankeliumia. Kaikki siis muuttui kovin kulttimaiseksi sen jälkeen, kun avasin suuni. Betelissä väitetään, että he haluavat ”pitää yllä kunnioituksen kulttuuria, jossa ei hallita ihmisiä”. Mutta tämä ”kunnioituksen kulttuuri” loppuu lyhyeen, jos ihminen on eri mieltä yhtään mistään asiasta. Sitten vapaus otetaan häneltä pois ja häntä aletaan sensuroida. Ja minun kokemukseni mukaan hänet myös virallisesti suljetaan pois yhteisöstä.
Jeff: Kun haastaa sen valtarakenteita.
Jeremiah: Joten nyt, kun esimerkiksi luet ensimmäisestä helluntaista Apostolien teoista, huomaat, että sinun pitää ajatella uudelleen monia asioita. Minä juttelin Danielin, entisen mormonisminuskoisen kanssa. Hänen pitää yhä vieläkin esimerkiksi lukiessaaan Roomalaiskirjettä muistuttaa itselleen, että pelastus perustuu ihmisen uskoon tekojen sijaan. Mutta sinä mainitsit johtajien häpäisystä – tällähän viitataan Bill Johnsonin ja Kris Vallottonin ennenkuulumattomaan valta-asemaan.
L: Niin. BSSM:n käsikirjassa kerrotaan, että he haluavat rohkaista vapauden kulttuuria, ja että heitä kiinnostaa enemmän se, tekeekö joku vastoin heidän arvojaan, kuin sääntöjään. Heillä ei ole mitään selkeitä sääntöjä. He sanovat, että syy siihen on… No, minä kerron teille oikean syyn myöhemmin. Mutta he itse sanovat, että säännöt on haudattu heidän arvojensa alle. He eivät kerro, mitä nämä säännöt ovat, vaan vain sen, mitkä heidän arvonsa ovat. Kun minua oltiin potkimassa ulos koulusta, minulle kerrottiin, että minä häpäisin heidän oppejaan ja johtajiaan. Yksi heidän arvoistaan on nimenomaan kunnioituksen kulttuuri. Mutta se on todella epämääräinen arvo. Se ei suoraan kerro, mitä ihminen voi tai ei voi tehdä tai sanoa. Päällisin puolin tämä vaikuttaa hyvältä. Mutta se mahdollistaa heille sen, että he voivat tarpeen tullen kehittää satunnaisia sääntöjä silloin, kun joku heidän mielestään uhkaa heidän agendaansa.
Jeff: Vau. Kiinnostavaa… Galatalaiskirjeessä Paavali kohtaa evankeliumin vääristelyä melko pian Jeesuksen taivaaseenastumisen jälkeen. Hän huolestuu huomatessaan, kuinka nopeasti ihmiset hylkäävät Hänet ja kääntyvät väärän evankeliumin puoleen. Hän jopa julistaa kirouksen, ikuisen kuoleman niille, jotka saarnaavat tätä evankeliumia. He ovat hänen mielestään silmänpalvojia, eivät oikeita Kristuksen palvelijoita. Hän kuvaa sanaharkkaa itsensä ja apostoli Pietarin välillä. Apostoli Pietari oli lakannut syömästä pakanoiden, (ei-juutalaisten kristittyjen) kanssa, kun Jaakob oli lähettänyt hänen luokseen ympärileikattuja vieraita. Näin hän oli käyttäytynyt seurakunnan edessä niin, että hänen voi tulkita kieltäneen raamatullisen evankeliumin ja pelastuksen uskon kautta tekojen sijaan. Galatalaiskirjeen kolmessa ensimmäisessä luvussa hän kertoo haastaneensa Pietarin kasvoista kasvoihin tämän takia, koko seurakunnan edessä. Verrataanpa tätä Betelin ajatukseen johtajien kunnioittamisesta! Raamattu opettaa, että on oikein kunnioittaa seurakunnan paimenta, mutta ei äärimmäisyyksiin asti. Paavalikin oli valmis kaikkien edessä ”häpäisemään” Pietarin (Keefaksen) sanoakseen tälle: ”Lopeta. Sinä et ole kaikkivaltias, ja tekosi tulevat hämmentämään ihmisten ajatuksia evankeliumista, joten lopeta.” Jokaisella on siis oikeus ”häpäistä johtajansa”, toisin sanoen haastaa heidät, jos he kieltävät totuuden. Apostolit vastustavat suureen ääneen rikkeitä, joita tehdään tärkeissä asioissa. Pikkuseikkojen kohdalla näin ei tapahdu. Mutta he repivät partaansa, jos näkevät jonkun poikkeavan evankeliumista ja kieltävän Jeesuksen perimmäisen olemuksen.
Jeremiah: Olen ehdottomasti samaa mieltä. Mutta puhuakseni tapaamisistasi johdon kanssa – sinulla (Lindsay) oli vilpittömiä kysymyksiä heille heidän Raamatun tulkinnastaan. Kerroit, että kerran saarnasit evankeliointitapaamisessa oikeaa evankeliumia, ja luokkatoverisi tulivat luoksesi kysellen: ”Mitä tämä on? Mistä oikein puhut?” He eivät olleet kuulleet tällaisesta aiemmin. Yrittivätkö he (Betelin johto) tosissaan avata Jumalan Sanaa ja vastata vilpittömästi esitettyihin kysymyksiisi, vai yrittivätkö he pikemminkin saada sinua rauhoittumaan ja palaamaan takaisin entiseksi itseksesi?
L: No… Kun menin tapaamiseen, siellä olivat vain minä ja kolme muuta ihmistä – ikään kuin kolme yhtä vastaan -tilanne. Minä menin tapaamiseen vilpittömin sydämin ajatellen: Jos olen ymmärtänyt jotakin väärin, haluan olla avoinna sille, että he Jumalan Sanaa käyttäen selittävät minulle, mitä olen ymmärtänyt väärin. Mutta koska kerran olin kuluttanut Sanan tutkimiseen viimeiset neljä kuukautta, uskoin voivani arvioida asioita raamatullisesti ja vanhurskaasti. Mennessäni tapaamiseen kuvittelin, että he esittäisivät minulle kysymyksiä saadakseen selville, mitä minä pidin vääränä tai harhaoppisena. Mutta niin ei todellakaan ollut laita. He dominoivat keskustelua kertoen minulle, että olin epäkunnioittava. He sanoivat, että eivät ymmärtäneet, miksi minun täytyi puhua asioista julkisesti. Sitä painotettiin ponnekkaasti. Minä yritin pukea sanoiksi huoleni, ja saavuimme keskustelussa pisteeseen, jossa BSSM:n valvoja sanoi minulle: ”Lindsay, sinä et edes selitä meille, mitä sinä pidät harhaoppisena.” Minä vastasin: No, haluatko, että selitän?” Nainen vastasi: ”Kyllä kai. No, enpä oikeastaan.” Ja minä sanoin *naurua*… Minä vain istuin siinä ja sanoin: Mutta juurihan sinä sanoit, että en selitä tarpeeksi. Asiat siis yritettiin saada näyttämään siltä, että en olisi muka sanonut mitään todellista. Mutta kun yritin tosissani nostaa kissan pöydälle, koko keskustelu loppui siihen. Ensimmäisessä tapaamisessa –
Jeff: Pakko muuten lisätä, että tämä ei ole vain sinun sanaasi siitä, miten keskustelu meni. Siitä on muitakin todisteita, jotka me vahvistamme.
L: Tämän keskustelun päätteeksi hän (valvoja) koskettaa kättäni ja sanoo: ”Kullannuppu, minä olen aidosti huolissani, että sinä aiot uhata perhettäni tai jotain.” Ja minä vastasin: Mitä?? Koska minä kirjoitin asioista internetissä, hän oli ilmeisesti huolissaan perheensä puolesta. Sitten herätysryhmäni pastori, joka myös oli tapaamisessa, sanoi, että oppilaat olivat tulleet hänen luokseen huolestuneina ja peloissaan sen vuoksi, mitä minä olin sanonut internetissä. Vaikka kaikki, mitä olin sanonut, oli: Tämä on totuus. Tämä ei. Uskokaa evankeliumi ja pankaa kaikki toivonne Kristukseen. Siten siis sujui ensimmäinen tapaamisemme. Tapaamisen lopussa he sanoivat minulle: ”Kun kerran emme ehtineet puhua kaikista huolistasi tänään, toivoisimme, että voisit kirjoittaa meille selostuksen kaikista mieltäsi painavista asioista.” Minulla olikin paljon huolia: Väärä Kristus, väärä evankeliumi, demoniset tavat ja harjoitteet. Menin siis kotiin ja työskentelin koko viikonlopun – kai koko 48 tuntia putkeen – kirjoittaen 31-sivuista selontekoa kaikista huolistani Betelin teologiaan ja tapoihin liittyen. Kun lähetin sen heille, he lähettivät sen eteenpäin korkeammalle tasolle, nimittäin BSSM:n kolmannen vuoden valvojalle, joka ilmeisesti opiskeli teologian ja raamatuntutkimuksen maisteriohjelmassa. Toisessa tapaamisessa huomioni kiinnitti eniten se, kun he sanoivat: ”Lindsay, me arvostamme evankeliumia täällä – se ei vain aina saa aikaa esityskalenterista.” Ja minä ajattelin: Aikaa esityskalenterista?! Kuvitteletteko Jeesuksen runnellun ruumiin silmienne edessä ja ajattelette: ”Noh, olethan sinä ihan tärkeä, mutta juuri nyt kalenterimme on täysi.” Aikaa esityskalenterista! Tästähän kristinuskossa juuri on kysymys! Sellainen tapaamisemme siis oli. Mutta minä tein heille erittäin selväksi, että en antaisi asiassa periksi, vaan seisoin suorana, eikä mikään Raamatun ulkopuolelta lausuttu voisi horjuttaa luottamustani alkuperäiseen auktoriteettiin, Sanassa kerrottuun evankeliumiin Jeesuksesta Kristuksesta. Viimeisessä tapaamisessa, joka kesti vain noin kaksi minuuttia – siis paljon vähemmän kuin aiemmat-, he vain kutsuivat minut sisään ja sanoivat: ”Tiedätkö, Lindsay, meistä tuntuu, että emme olisi suuria neroja, jos pitäisimme sinua täällä, kun aivan ilmeisesti vastustat johtajiamme ja julkisesti puhut meitä vastaan.” Ja he sanoivat: ”Taitaa olla parasta, että menet takaisin Ohioon.”. He siis pyysivät minua lähtemään, ja minun oli siten pakko pudistella pölyt jaloistani ja jatkaa eteenpäin. Mutta en aio luopua totuudesta tai lakata yrittämästä auttaa ihmisiä.
Jeremiah: Ja 15 minuuttia myöhemmin sait minulta viestin Facebookin Messengerissä, ja tässä me nyt istumme. Ympyrä on sulkeutunut. On tärkeää, että nyt laskemme perustuksen keskustelulle, koska tälläkin hetkellä BSSM:ssä on ihmisiä, joilla on antaa todistus kokemastaan. Luin keskustelua sinun Facebook -postauksesi alla, ja siihen osallistuu ihmisiä, jotka ovat laillasi intohimoisia uskonsa suhteen. Mutta intohimo yksin ei tarkoita, että olisi oikeassa. Monet todistukset ovat ristiriidassa keskenään.
L: Niin.
Jeremiah: Sinä uskot, että Pyhä Henki puhui sinulle, kun katsoit ”American Gospelin”. Toiset taas uskovat, että puhuessaan Billin ja Krisin kanssa, he ovat todistamassa ihmeitä ja ilmitekoja. Mutta Jeesus on sanonut: ”Sinun sanasi on totuus” (Joh 17:17). Meidän tulee siis verrata erilaisia todistuksia Jumalan Sanaan, emme omaan kokemukseemme asiasta. Puhukaamme siis asian teologisesta perustasta. Olet jakanut videoita, joissa näkyy mahdollisesti demonisen hengen ilmentymiä – tärinää ja kaatuilua. Minä itse olen skeptikkojen kuningas, ja yritän aina järkeistää kaiken. Ajattelen, että kyseessä voisi olla psykoosi tms. Mutta en vain näe, miten tämä olisi mahdollista, kun –
L: Se kattaa koko koulun.
Jeremiah: Niin. Meidän täytyy siis tutkia, ovatko Betelin harjoittamat tavat raamatullisia. Meillä on täällä apuvälineinä muutama kirja. Yksi niistä on Betelissä käyttämäsi käsikirja, ja toinen on ”The Power of Communion”, josta luemme ja käymme läpi muutaman otteen. Nämä ovat hyvin perustavaa laatua olevia opetuksia (Betelissä). Mutta anna ensin esimerkkejä opinkappaleista, ja me puhumme sitten siitä, mitä Sana näistä sanoo.
Jeff: Mikä niissä on vialla.
Jeremiah: Niin.
L: Jotta olisimme vakaalla pohjalla, täytyy mielestäni tosiuskovan kristityn tietää kaksi asiaa: kuka Jeesus Kristus todella on, ja mitä evankeliumi opettaa. Joka ei näitä kahta tiedä, panee toivonsa Jeesukseen ja evankeliumiin, joka ei voi pelastaa. Bill Johnsonilla on suosittu opetus, jonka hän usein sanoo saarnoissaan. Uskoisin, että se löytyy hänen kirjastaan luvussa 10, mutta saatan myös erehtyä. Hän sanoo: ”Kun taivas tuli maan päälle, Jeesus laski täydellisesti sivuun jumaluutensa ja lakkasi olemasta Jumala maan päällä, ja hänestä tuli vain mies, jolla oli Jumalaan oikeanlainen suhde”. Me tiedämme, että tämä Jeesus ei ole Sanan Jeesus. Jeesus on sama eilen, tänään ja huomenna. ”Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti.” (Kol. 2:9) Tiedämme siis, että Jeesus, jota Bill Johnson julistaa, ei ole Sanan Jeesus. Bill Johnson opettaa myös, että sellainen evankeliumi, jota julistaa opettaja tai saarnaaja ilman merkkejä ja ihmeitä tai kohtaamisia Jumalan kanssa, on voimaton evankeliumi. Tiedämme Roomalaiskirjeen perusteella, että evankeliumi ”on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi ” (Room. 1:16). Siten beteliläiset siis tosiaan uskovat, että itse evankeliumissa ei piile Jumalan voima uskovien pelastukseksi, vaan kohtaamisissa, kokemuksissa, ihmeissä ja merkeissä. Se on toisenlainen evankeliumi. Joten, se on oikeastaan –
Jeff: Tämä ei ole testi, mutta miten kokemuksesi mukaan ihmiset Betelissä painottavat evankeliumia? Jos heillä on tilaisuus julistaa ilosanomaa jollekulle, puhuvatko he Jumalan pyhyydestä ja ihmisten syntisyydestä, katumuksen tärkeydestä ja Kristuksen saavutuksiin uskomisesta?
L: Aivan… No, ensin minä kerron teille, minkälaista heidän evankeliointinsa on, ja sitten… Ensinnäkin heidän kirkossaan, jossa on totta kai paljon enemmän jäseniä kuin koulussa oppilaita… Evankeliumi aina heitetään puheen loppuun, kuin jonkinlaiseksi koristeeksi. Se ei ole enää huomion keskipisteenä – se ei ole enää se perusta, jolle rakennamme. Se vain heitetään puheen loppuun, jotta voidaan sanoa: ”Me julistimme evankeliumia.” Heidän evankeliumissaan ei edes puhuta siitä, kuinka Jumala on pyhä, ja me olemme syntisiä ja vailla toivoa, ja sydämemme ovat kovettuneet ja kääntyneet pois Jumalasta. Siinä ei puhuta siitä, kuinka meillä ei ole Jumalan pelkoa, ja kuinka oma vanhurskautemme on kuin likaisia riepuja Jumalan vanhurskauteen verrattuna. Tai että vain Jeesuksella Kristuksella on valta pelastaa meidät ristinkuolemansa vuoksi. Mitään sellaista ei puhuta, eikä myöskään selitetä, kuka Kristus on, tai miksi Hänen täytyi kuolla kaikkien puolesta ristillä. Betelissä evankeliumi kuulostaa tältä: ”Jumala haluaa vain olla sinun kanssasi läheisessä yhteydessä, hän rakastaa sinua niin. Hän haluaa tulla sinun sydämeesi ja omistaa elämäsi”. Ei! Ihminen tarvitsee Jeesuksen elämän! Ihminen tarvitsee Jeesusta. Betelissä asiat vääntyvät niin, että Jumala muka tarvitsisi ihmistä johonkin, vaikka ihminen itse on se, joka tarvitsee Jumalaa.
Jeremiah: Puhutaanko Betelissä ikinä katumuksesta tai synnistä?
L: Heidän selityksensä katumuksesta perustuu kreikkalaiseen määritelmään, joka on ”mielen muutos”. Mutta heidän mielestään se tarkoittaa ”asioiden katsomista taivaallisesta näkökulmasta”. Kuulostaa kauniilta, eikö? Katsonpa asioita taivaallisesta näkökulmasta, mutta jätän huomiotta kokonaan sen, kuinka olen kurja syntinen ilman toivoa, ja minun täytyy katua syntejäni ja luottaa yksin Kristukseen, koska Hän on pyhä. Jos Hän harjoittaa täydellistä oikeutta, Hän tulee lähettämään ihmisen helvettiin! Jumalaa ei pelätä (Betelissä). He näyttävät – ja sanon tämän aivan suoraan – Roomalaiskirjeen luvun 3 todellisen merkityksen: ”Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä.” (Room 3:18) Heillä ei ole herkkyyttä synnille. He eivät sure ihmisten pahuutta, tai yhtään mitään! Koska ”Jumala haluaa vain olla sinun kanssasi läheisessä yhteydessä”.
Jeff: Katsotaanpa Raamatusta, löytyykö sieltä nykyaikaisia, sööttejä sloganeja, kuten: ”Päästä Jeesus sydämeesi.” Lupaan, että ei. Betelin saarnastuolilta ei taatusti voisi kaikua lauseita, kuten: ”Tulkaa tänne kuolemaan.”
L: Ei. En ole koskaan kuullut Betelissä itselleen kuolemisesta.
Jeff: ”Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.” (Luuk 14:26) ”Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi” (Luuk 14:28). Ei mitään tällaista?
L: Ei, et kuule tuollaista lainkaan. (Betelissä) ei ole Jumalan vihaa. Siellä kuulee synnistä mainittavan, mutta sille on muututtu niin tunnottomaksi, ettei sana enää edes tarkoita mitään. En ole koskaan kuullut siellä sanaa ”pahuus” (eng. = wickedness), saati fraasia ”Jumalan viha”. Näitä sanoja ei selitetä mitenkään. Ja ilman selitystä ei voi olla myöskään ymmärrystä evankeliumin merkityksestä.
Jeff: Siis sen sijaan, että katuisimme Pyhän Jumalan edessä ja luottaisimme Kristukseen, ihmiset pyrkivätkin henkilökohtaiseen yhteyteen Jeesuksen kanssa. Kerro, jos olen väärässä, mutta minusta vaikuttaa, että Betelissä slogan ei olekaan ”Täältä saa Jeesuksen, anteeksiannon ja pelastuksen”, vaan ”Tule kokemaan ja tuntemaan ihmeitä ja merkkejä Jeesuksen kanssa.”
L: Olet aivan oikeassa. Kaikki on ehdottomasti kokemukseen perustuvaa, ja valtaan. ”Jos tulet Jeesuksen tykö, hän tulee antamaan sinulle valtaa yli kaiken”. Betelissä uskotaan, että meillä ihmisillä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Jeff: Meillä?
L: Kyllä vain, meillä. Kaikki valta on annettu meille. Oikeastihan tiedämme Ensimmäisen Korinttilaiskirjeen 15:stä luvusta, että emme hallitse maailmaa Kristuksen kanssa, ennen kuin Hän palaa. ”Kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle.” (1. Kor 15:25) Joten –
Jeremiah: Facebookissa näin jopa kommentteja tähän tyyliin: Joka muuta väittää, uskoo voimattomaan evankeliumiin.
L: Aivan. Voi, kuinka lukemattomat kerrat olenkaan kuullut, kuinka muka uskon voimattomaan evakeliumiin. Vaikka en edes ole sanonut, että en uskoisi hengellisiin lahjoihin tai siihen, että Jumala parantaa ihmisiä. Minä uskon Jumalan huolenpitoon ja ihmeparantumisiin – olen todistanut tällaista monet kerrat.
Jeff: Tämä onkin tärkeä pointti, voimmeko puhua siitä hetken? Kaikille keskusteluamme seuraaville on tärkeää ymmärtää, että emme nyt väittele siitä, voiko ihmisellä olla tässä maailman ajassa hengellisiä lahjoja. Tämä ei ole se asia, joka BSSM:ssä tai laajemmin koko Betelissä mättää. Nyt on puhe lahjojen tarkoituksen vääristymisestä; keskustelemme siitä, minkä vuoksi Jeesuksen tykö tullaan. Mikä on ristin merkitys?
L: Täsmälleen. Kaikkihan haluavat, että Jeesus parantaisi heidän ruumiinsa vaivat. Kaikki haluavat Jeesukselta hengellisen perintönsä, joka on iso juttu myös Betelissä. Kun yhtenä päivänä tutkin Sanaa huomasin, että siinä on mainittu ainoastaan yksi ihminen, joka vaati perintöään: tuhlaajapoika. Hän vaati perintönsä isältään, sai sen, meni maailmalle ja muuttui oikeaksi siaksi.
Jeff: Törsäsi sen taivaan tuuliin.
L: Aivan niin, ja hänhän oli tervetullut takaisin isänsä taloon. Mutta hän katuikin tekojaan. Betelissä ihmiset eivät edes tiedä, mitä katumus tarkoittaa! Joten siksi nyt puhumme tästä. Haluamme, että ihmiset tietävät. Tätä merkitsee katumus, ja kuka tahansa voi katua ja tehdä parannuksen, jos haluaa. Jos haluaa panna kaiken toivonsa Kristukseen, tässä on evankeliumi. Tällainen Jeesus Kristus on. Minä rukoilen, että Jumala kaikkivaltiaan ominaisuudessaan avaa ihmisten silmät ja pehmentää heidän sydämensä evankeliumin totuudelle.
Jeff: Nyt tullaankin tärkeään kohtaan, ja toivon, että tämä koituu sinullekin siunaukseksi, kun tutkit näitä asioita Sanan valossa. Kuten kuvailit, monesti näissä liikkeissä korostetaan todella paljon hengellisiä lahjoja, kokemuksia ja valtaa. Liikkeissä hoetaan aina: ”Palatkaa Helluntaihin! Lukekaa Apostolien tekoja! Katsokaa näitä merkkejä ja ihmeitä!”. Minä vastaan siihen: No, totta kai Helluntain ihme, profetian täyttyminen ja uuden liiton tuleminen voimaan vahvistettiin merkein ja ihmeteoin. Mutta edelleenkään ei ole kyse siitä, onko näitä lahjoja olemassa vielä nykyään. On kyse tästä: Jos te kerran haluatte niin kovasti palata Apostolien tekoihin, sitten haastan teidät todella lukemaan sen. Lukekaa se ja katsokaa tarkkaan, mitä apostolit ja muut kristityt kirjassa saarnaavat. Jos todella haluatte Apostolien Tekojen kaltaisen uskon, olen 100% mukana. Pyritään ihmeessä siihen. Mutta meidän tulee tosissamme haudata nenämme kirjaan ja tutkia, mitä siinä oikeasti sanotaan. Koska siinä ei sanota mitään, mitä Betelissä sanotaan. Monesti kuulee tällaista puhetta: ”Annapa, kun pidennän jalkaasi, hah hah, *ooo!*” Kaikkea kummallista tapahtuu. Mutta ovatko nämä samat ihmiset valmiita piilottelemaan maan alla, koska jotkut haluavat tappaa heidät heidän saarnaamansa ilosanoman vuoksi? Ovatko he valmiita menemään vankilaan ruoskittavaksi? Menevätkö he julistamaan Sanaa kaupunkeihin, joissa ihmiset vannovat olevansa syömättä niin kauan, että saavat heidät hengiltä? Koska sillä lailla apostolit levittivät evankeliumia. Ja heidän työnsä johti ihmisiä Jeesuksen luo, ja kirkkoja rakennettiin, ja seurakunta laajeni laajenemistaan. Samaan aikaan jotkut myös halusivat Paavalin hengiltä, kuten Apostolien tekojen luvussa 9 kerrotaan. Senpä takia meidän pitää tutkia tarkkaan evankeliumia, joka ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia saarnaajalleen, tai herätä minkäänlaista hengellistä myrskyä ihmisen sieluun. Jeesuksen ja apostolit evankeliumi saattoi hengenvaaraan. On helppo julistaa pehmeää evankeliumia: ”Jeesus on mun kaveri ja se voi olla sunkin kaveri, päästä se vaan sydämeesi!” Mutta oikea evankeliumi ei mene niin. Me olemme Jeesuksen vihollisia. Olemme kuolleita syntimme vuoksi, ja jos emme pian käänny Jeesuksen puoleen, tuhoudumme. Tällaisesta ihmiset sanovat: ”Tuo evankeliumi saa kaikki suuttumaan ja kääntymään pois.” Aivan kuin silloin, kun Jeesus saarnasi tuhansille, ja vain 12 jäi jäljelle.
Jeremiah: Apostoliseen traditioon liittyen – kulttihan muodostuu, kun joukko ihmisiä kerääntyy tietyn henkilön oman Raamatun tulkinnan ympärille. He käyttävät kyllä kristinuskon termistöä, mutta kieltävät uskon keskeiset elementit. Viivan vetäminen kultin ja kotoisan ”Jumala rakastaa sinua” -puheen välillä on tärkeää. Alun perin, kun ihmiset lähettivät meille viestejä Betelistä, me ajattelimme, että kyseessä on enemmänkin Justin Peters-tyyppinen väittely kuin varsinainen kultti. Mutta ihmisille, jotka seuraavat keskusteluamme, haluan sanoa, että Apostolien teoissa kristityiksi kääntyneet eivät halunneet säästää salatieteen kirjojaan, vaan tekivät niistä rovioita –
Jeff: Selitäpä vielä meitä kuunteleville, mihin viittaat, koska tämä on tärkeää.
Jeremiah: Juu! Uskoisin, että tämä tapahtui Efesossa, ja liittyy hopeaseppä Demetriukseen. Tämä on yksi lempikappaleitani. ”Sillä eräs hopeaseppä, nimeltä Demetrius, joka valmisti hopeaisia Artemiin temppeleitä, hankki sillä ammattilaisille melkoisia tuloja. Hän kutsui kokoon nämä sekä muut, jotka sellaista työtä tekivät, ja sanoi: ”Miehet, te tiedätte, että meillä on hyvä toimeentulomme tästä työstä; mutta nyt te näette ja kuulette, että tuo Paavali on, ei ainoastaan Efesossa, vaan melkein koko Aasiassa, uskotellut ja vietellyt paljon kansaa, sanoen, etteivät ne ole jumalia, jotka käsillä tehdään. Ja nyt uhkaa se vaara, että ei ainoastaan tämä meidän elinkeinomme joudu halveksituksi, vaan myöskin, että suuren Artemis jumalattaren temppeliä ei pidetä minäkään ja että hän menettää mahtavuutensa, hän, jota koko Aasia ja koko maanpiiri palvelee.”Kun he sen kuulivat, tulivat he vihaa täyteen ja huusivat sanoen: ”Suuri on efesolaisten Artemis!” Ja koko kaupunki joutui sekasortoon” (Apt. 19:24-29). Ihmiset suuttuivat nähdessään, kuinka Jumalan valtakunta laajeni, ja jumalankuvista luovuttiin. Demetrius ei sanonut, että kristityt olisivat tulleet Efesoon etsimään ihmeitä ja parantamaan ihmisiä, vaan sen sijaan valitti heidän luopuvan jumalankuvistaan. Kristityiksi kääntyneet eivät nähneet mitään arvoa noitakirjoissa tai henkien manaamisessa, vaan polttivat kaiken entisiin uskomuksiin liittyvän. Tietyillä esineillä, kuten Ouija-laudalla tai tarotkorteilla, ei ole mitään arvoa kristityille. Korjaa minua, jos olen väärässä, mutta käsitykseni mukaan beteliläiset uskovat, että tietyillä New Age -harjoitteilla voi olla käyttöä kristityille, jos vain korvaamme tietyt sanat kristinuskon termeillä. Minulla on tässä ote yhdestä Betelin perusteoksista, ”The Physics of Heaven”. Me muuten juttelimme juuri Stephen Bankin kanssa New Agesta ja siitä, kuinka se soluttautuu kirkkoihin. Huomatkaa, että tämä kirja on tälläkin hetkellä ostettavissa Betelin kustantamosta, onko se nyt –
L: Mielestäni sen nimi on ”Destiny Image” (suom. = Kohtalon kuva).
Jeremiah: *Nauraa* Pelkkä nimikin jo kuulostaa New Age -tyyliseltä.
Jeff: *Nauraa* Kuulostaa ihan kampaamolta Washington D.C:ssä. Tuollaisia näkee yhtenään.
Jeremiah: Kirja puhuu yhdestä alkuperäisistä suurista herätyksistä näin: ”Jonathan Edwards, legendaarinen 1700-luvun pastori, sanoi kerran: ”Jumalan teoilla on aina kompastuskivensä. Uskon, Jumala tekee suurta työtään silloin, kun hän piilottaa kristyille kauan kadoksissa ollutta tietoa kvanttimystiikan opetuksiin ja harjoitteisiin.” (Viittauksen alkuperäinen asu on haastattelun mukaan: “Jonathan Edwards, the legendary 18thcentury minister, once said: A work of God without stumbling blocks is never to be expected. I believe that a great work of God is in process as He restores knowledge and insights that have been lost to Christians, but are now hidden in the teachings and practices of quantum mysticism.”)
Jeff: Anna kun katson.
Jeremiah: Katso vain!
L: Jonathan Edwards taisi juuri kääntyä haudassaan.
Jeremiah: Kerropa Jeff, mitä sanoisit, jos menisin seurakunnan eteen ja puhuisin noin?
Jeff: Sanoisin: Pysähdytään ja rukoillaan äkkiä Jerryn puolesta! Ja sitten kutsuisin vanhimmat puhumaan kanssasi hetkeksi ulos. Ja sitten kehottaisin sinua tulemaan takaisin sisään ja katumaan sanomisiasi.
Jeremiah: Näinpä! Minulla ei ollut näistä asioista aavistustakaan ennen kuin sinä (Lindsay) kerroit näistä minulle. Kerro vielä vähän lisää, niin voimme yhdessä käsitellä myös näyttämäsi videomateriaalin demonisia ilmentymiä. Emme pyri tässä sensaatiohakuisuuteen. Mutta Jumala sanoo laissaan, että noituus ja ennustaminen on kauhistus Jumalan silmien edessä, ja kaikki, jotka tällaista harjoittavat, tulisi tappaa.
Jeff: Ensinnäkin – kenenkään ei pitäisi kohdella Jonathan Edwardsia noin. Mutta… Yhä useammin kristityt joutuvat lunastamaan takaisin totuuksia, joita New Age:n harjoittajat ovat kalastaneet esiin (esimerkiksi Raamatusta) ja sitten vääristäneet. Se on pelottavaa.
Jeremiah: Nyt saavumme siihen viivan vetämiseen. Käytetään kristillistä kieltä, mutta vääristellään ja muutetaan sitä muuksi. Kuten ovat todistaneet myös New Age – liikkeestä lähteneet, lakattuaan kuuntelemasta Jumalaa ihminen on vihollisen alueella. On kuin lentäisi lentokiellon alaisena: ihminen voidaan ampua alas milloin tahansa. Jumala sanoo, että jos yrittää päästä kiinni salattuun tietoon pakanallisien harjoitusten avulla, avaa ulottuvuuksia, joissa piilee saatanallista voimaa. Tämä on todella vakavaa –
Jeff: Meidän ei tarvitse nyt mennä yksityiskohtiin, mutta kehoitan ihmisiä tutustumaan 5. Mooseksen kirjaan lukuun 18. ”Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, tahi joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta,joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen. Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi.” (5 Moos 18:10-12) Ihmistä siis kielletään etsimästä salaista tietoa tai yhteyttä toiselle puolelle. Se on hengellisesti vaarallista. Sanon aivan rehellisesti, että pastorin ominaisuudessa olen nähnyt, millaista hengellistä sekasortoa tällaiset pyrkimykset ihmisissä aiheuttavat. Se on todella pelottavaa! Kaikki karvat kehossani nousevat pystyyn, jos kohtaan jonkun, joka on yrittänyt ylittää tämän rajan. Tällaisella toiminnalla on ollut myös tuhoisia vaikutuksia saarella, jolle suunnittelin Apologia Quai -kirkkoa. Hengellisestä näkökulmasta se on kerta kaikkiaan kauhistuttavaa. No, ole hyvä, Lindsay!
L: Minulla on muutamia esimerkkejä tästä. Tietysti kuka tahansa voi lukea asiasta suoraan ”The Physics of Heaven” -kirjasta, mutta en kyllä suosittelisi lukemaan sitä vain lukemisen vuoksi, kun se ei kerran sisällä lainkaan totuutta. Siitä voi toki tarkistaa tiettyjä asioita, joista aion nyt puhua. Jos menee Googleen ja kirjoittaa: ”Am I more religious than Jesus?” (suom. = Olenko uskonnollisempi kuin Jeesus?) ja kirjoittaa tämän viereen vielä hakusanan ”Bethel”, löytää heidän kotisivuiltaan artikkelin, jonka on kirjoittanut BSSM:n oppilas. Hän puhuu artikkelissa kokemuksestaan rajatiedon messuilta. Kun hän ja eräs toinen oppilas menivät messuille ja pystyttivät oman telttansa, he päättivät olla käyttämättä sanoja Isä, Poika ja Pyhä Henki. Sen sijaan he itse asiassa johdattivat ihmisiä kohtaamisiin ”Luoja-hengen kanssa” (eng. = The Spirit of Creation). He johdattivat ihmisiä näihin niin kutsuttuihin kohtaamisiin teltassaan hengen fyysisen ilmentämisen kautta (Editoijan huomio: viittaus haastattelun osaan 1, jossa mainittiin mm. tärinä, kaatuilu, nauru ja itku), tai mitä ikinä. He väittivät ihmisten löytäneen Kristuksen tämän toiminnan kautta. Mutta ei ketään voi johdattaa Kristuksen luo käyttämällä apuna ”Luoja-henkeä”. Pyhä Henkihän on se, joka pehmentää sydämet. Ei mikään ”Luoja-Henki”. Mitä se edes tarkoittaa? Hindut käyttävät sellaisia sanoja.
Jeff: Sehän käy messuilla käyville.
L: Universumin henki, tiedäthän.
Jeff: Sellainen ei provosoi.
L: Täsmälleen. Että sellaista. Artikkeli oli siis käytännössä kirjoitettu tämän oppilaan näkökulmasta. ”Kaiken tämän lopussa minä ymmärrän, että olen uskonnollisempi kuin Jeesus oli”. Mutta Jeesus olisi tuominnut tällaisen toiminnan ankarasti. Hän ei olisi suvainnut sitä ollenkaan. Betelissä uskotaan, että meillä on valta kutsua asioita olemattomasta olevaisiksi. New Agessahan puhutaan ”vetovoima-laista”, jonka mukaan asioiden lausuminen ääneen saa ne tulemaan osaksi todellisuutta. Mitä tahansa sanotkin ulos maailmaan, se palautuu sinulle takaisin. Se toimii myös negatiiviseen suuntaan, kuten karma. Niinpä, koska Jumala kerran loi sanoillaan universumin, me myös voimme luoda sanoillamme asioita. Ja kun Hän kerran on antanut meille kaiken vallan, meillä on valta myös kutsua mitä tahansa olemaan. Bill Johnson sanoo: ”Aivan kuten Jumala puhui ja loi sanoillaan universumin, puhu sinäkin sille lonkalle, ja julista elämää ja parantumista sille lonkalle”. Käytännössä siis sanotaan, että meillä on sama valta ja voima kuin Jumalalla. Myös Kris Vallotton on puhunut siitä, kuinka me olemme pieniä jumalia, pienellä j:llä.
Jeremiah: Deepak Chopra käyttää täsmälleen samanlaista kieltä kirjassaan ”The Third Jesus” (suom. = Kolmas Jeesus). Hän on merkittävä New Age -opettaja, ja kieltää Kristuksen kokonaan.
L: Niin. Mutta ei tarvitse kuin vähän katsoa hulluja fyysisiä ilmentymiä, kun heti näkee, kuinka niiden juuret ovat okkultismissa ja hinduismissa. Erityisesti hinduismissä, kun guru toteuttaa ”skaktipatin”, hän koskettaa ihmisiä otsaan, ja nämä kaatuvat, ja usein esimerkiksi tärisevät tai nauravat ääneen, tai tuntevat olevansa tulessa tai kirkuvat. Nämä fyysiset ilmentymät saavat monia muotoja. Kun katsoo tällaista videota, ja sitten videota Betelin kirkossa tai koulussa tapahtuneista ilmentymistä, huomaa, kuinka vaarallisen paljon ne muistuttavat toisiaan.
Jeremiah: Täsmälleen. Puhuimmekin tästä häiritsevästä samankaltaisuudesta aiemmin. Raamatulliselta kannaltahan näissä itäisten uskontojen tavoissa piilee saatanallisia voimia. Dokumentissa ”Wild Wild Country” puhutaan tästä – varoitan muuten kuulijoita, sillä siinä on lapsille sopimatonta sisältöä. Walter Martin on puhunut Rajneesh-liikkeestä –
Jeff: Hän on siinä (dokumentissa).
Jeremiah: Aivan. Myönnän, että katsoessani sitä huusin: Jess! Wally! Ja tuuletin ja hurrasin, se oli hauskaa. Mutta tosiaan, Rajneesh-liikkeellä oli uniikki kultti-identiteetti: he pukeutuivat kauttaaltaan punaiseen ja tapasivat tanssia, ja tanssiessaan he tärisivät ja ilmensivät fyysisesti ”Kundalini-henkeä”. Toimintaa voisi kutsua demonisen hengen ilmentämiseksi. Näin erään videon tytöstä, joka tärisi ja huusi: Minä olen miljonääri! Ja heilutti oikeaa kättään edestakaisin. Se palauttaa mieleeni vetovoima-lain, jonka juuret ovat itämaisessa ajattelussa. Toisessa videossa joku laittaa kätensä toisen tytön päälle päälle, ja tyttö kouristelee niin, että tapahtuma voisi olla suoraan Rajneesh-liikkeen tai muiden vastaavien liikkeiden rituaaleista. Jopa ”Holy Hell” -elokuvassa ihmiset tärisevät hallitsemattomasti, kun heidän päälleen lasketaan käsiä. Parhaassa tapauksessa Betelin sisällä on myös vilpittömiä kristittyjä, mutta tietyt liikkeen tavat ovat lähes täydellisen identtisiä erilaisten kulttimaisten ja okkultististen tapojen kanssa. Tästä on puhuttava, ja tähän on paneuduttava. Jos lukisi kirjoja, joita meillä on tässä esillä, voisi luulla lukevansa New Age:sta. Luen vielä yhden viimeisen otteen kirjasta ”The Physics of Heaven”: ”Tuleva ääni ei ole jotakin, jonka voit vain korvillasi kuulla; se on suurempaa, kuin mikään, minkä voit ymmärtää. Se voi muuttaa DNA:ta. Me siis vartumme geneettisesti. Me muutumme vähitellen kuin instrumenteiksi, joita viritetään Jumalan harmoniaan, jossa meidän geenimme asettuvat linjaan Isän geenien kanssa.” (Viittauksen alkuperäinen asu on haastattelun mukaan: “The coming new sound isn´t just something you can pick up with your ears; it´s greater than anything you can understand. It can change DNA. So we are genetically growing up. We are becoming like an instrument being tuned in, where our genetics are getting in line with our Father´s genetics, in harmony with Him.”) Kuulostaako tämä edes etäisesti kristilliseltä? Mitä jos minä puhuisin noin?
Jeff: Ei todellakaan kuulosta.
Jeremiah: *Nauraa* Ei.
Jeff: En edes ymmärrä koko juttua. Mitä ihmettä tarkoittaa: ”virittää meidät linjaan Isän geenien kanssa”? Tämä kaikki on juuri sitä, mistä Jumala aina uudelleen ja uudelleen varoittaa meitä Sanassa. Jumala vastustaa synkretismiä, toisin sanoen pakanallisten ja okkultististen tapojen omaksumista osaksi vaellustamme Israelin Pyhän kanssa.
L: Juuri näinhän israelilaiset tekivät tehdessään kultaisen vasikan.
Jeff: Aina kun israelilaiset sortuivat noudattamaan pakanain tapoja, Jumala rankaisi heitä. Ne, jotka käyttävät Jumalan tai Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä, mutta upottavat kristilliseen kieleen uusia merkityksiä ja omaksuvat pakanain ja okkultistien tapoja, Pyhä Jumala tuomitsee. Tiedämme, että aikojen lopussa jokainen laitetaan tilille teoistaan, mutta sitä päivää ei kristityn pidä pelätä, koska Kristuksen kautta meidät on tehty vanhurskaiksi – se on lahja Jumalalta. Mutta Jumala toimii tässäkin ajassa, ja itse en ainakaan haluaisi olla lähelläkään liikkeitä, joissa ennustamista, noituutta tai muuta vastaavaa toimintaa liitetään kristilliseen jumalanpalvelukseen, ja sitten naamioidaan koko asia Jeesuksen nimellä. Tällainen on todella vaarallista.
L: Kun israelilaiset tekivät näin, Jumala sanoi heille: Te, jotka olette katuneet tekojanne, menkää ja tappakaa kaikki, jotka eivät ole katuneet. Ja niin tapettiin kolmetuhatta miestä sen jälkeen, kun he olivat palvoneet kultaista vasikkaa Jahven nimeen.
Jeff: Aivan – tuomio. No niin, nyt olemme puhuneet jo yli tunnin. Luulen, että on aika lopettaa tämä jakso. Palaamme asiaan pienen tauon jälkeen.
Editoija:
Aamunkoitto