Betelistä pois kääntynyt
Osa 3
Apologia Studiosin Cultish-podcastsarjan kolmiosaisessa jaksossa ”Defecting from Bethel” Jeremiah Roberts ja pastori Jeff Durbin haastattelevat Lindsay Davisia, entistä Betelin yliluonnollisen palvelutyön koulun (The Bethel School of Supernatural Ministry, BSSM) oppilasta, joka erotettiin koulusta hänen alettuaan kyseenalaistaa koulun opettamaa evankeliumia.
Koulun kotisivujen mukaan Reddingin kaupungissa Kaliforniassa sijaitsevassa BSSM:ssä on noin 2 tuhatta oppilasta 64 eri maasta. Koulun on perustanut vuonna 1998 uuskarismaattisen Betel-seurakunnan johtohahmot Bill Johnson ja Kris Vallotton. Betel-liikkeellä on seuraajia ympäri maailman, ja sen kannattajia on myös Suomessa äärikarismaattisissa liikkeissä. Beteliä on kuitenkin kritisoitu voimakkaasti mm. kalvinististen liikkeiden taholta, ja sekä Betel-seurakunnan, että BSSM-koulun levittämiä oppeja on arvosteltu menestysteologisiksi, jopa harhaoppisiksi.
Tähän artikkeliin on käännetty suomeksi englanninkielisen, kolmiosaisen haastattelun viimeinen osa, joka on kuunneltavissa täältä. Koska haastattelu on alun perin ollut keskustelumuodossa, olemme katsoneet tarpeelliseksi tiivistää, ja myös osittain lyhentää puheenvuoroja. Lindsay Davisin kertomus on pyritty kääntämään mahdollisimman paljon alkuperäistä sisältöä vastaavaksi, ottaen kuitenkin huomioon luettavuuden. Suluissa on haastattelun seuraamista helpottavia editoijan huomioita.
Tämä artikkeli on kolmas osa artikkelitrilogiasta ”Betelistä pois kääntynyt”. Trilogian ensimmäinen ja toinen osa ovat luettavissa sivuiltamme.
Jeremiah: Tervetuloa takaisin, kaikki. Nyt seilaamme tuntemattomille vesille. Tämä on kolmas jakso haastattelustamme ”Betelistä pois kääntynyt” (eng. = Defecting from Bethel). Pastori Jeffillä on papintyötä toimitettavaan, joten minä toimin tämän osan vetäjänä. Kanssani on jälleen Lindsay Davis. Miten menee?
L: Oikein hyvin, entä sinulla?
Jeremiah: Hyvin, hyvin. Olemme siis jo hoitaneet kaksi osaa pois alta. Jatketaan vain keskustelua siitä, mihin jäimme. Olemme juuri puhuneet kirjasta ”The Physics of Heaven”. Toinen kirja, jonka ostit tätä keskusteluamme varten, on ”The Power of Communion” (suom. = ”ehtoollisen voima”). Aikamoinen hyppäys kvanttimystiikasta ja todellisuuden manipuloimisesta. Jeesushan on sanonut ehtoollisesta: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni.” (1. Kor 11:25) Ehtoollisessa on siis kyse Kristuksen ristikuoleman ja syntien sovituksen muistamisesta. Myös Ensimmäisen Korinttolaiskirjeen viidennessä luvussa puhutaan ehtoollisesta. Mutta sinä teit meille palveluksen ja luit tämän kirjan (”The Power of Communion”) ettei meidän muiden tarvitsisi. Huomatkaa, että tarkoituksenamme ei ole vain lyödä lyttyyn Betelin opetuksia, vaan tarkastella kirjaa sen valossa, mitä Jumala Sanassaan sanoo. Kerro nyt minulle, mitkä asiat erityisesti kiinnittivät sinun huomiosi. Sen jälkeen minullakin on muutama ote, josta haluan keskustella.
L: Niin. Mehän tiedämme, että Raamatussa ehtoollisen tarkoitus on muistaa, mitä Jeesus teki ristillä, kun hänen ruumiinsa murrettiin ja verensä vuodatettiin syntiemme vuoksi. Mutta erityisen kiinnostavaa Betelissä on, että heille pelkässä ehtoollisen viettämisessä on voimaa. Vähän niin kuin roomalaiskatolisessa kirkossa uskotaan, että kun vietämme ehtoollista, me kirjaimellisesti syömme Jeesuksen ruumista ja juomme hänen vertaan. Benny Johnson on sanonut monta kertaa: ”Ei ole kyse vain öylätistä ja kupillisesta mehua”. Kirjan takakannessa hän sanoo: ”Ehtoollisella on voima vapauttaa Jeesuksen veren ja ruumiin parantava todistus sairautesi ylle.” (Viittauksen alkuperäinen asu on haastattelun mukaan: “It has the power to release the healing testimony of Jesus´s blood and body over your sickness.”) Beteliläiset ovat kuuluisia siitä, että he uskovat, että Jumalan tahto on aina parantaa ihminen. Yhdessä saarnassaan Bill Johnson todella sanoo – tai oikeastaan hän sanoo niin yhtenään: ”Jos uskoo evankeliumiin, jonka mukaan Jumala sallii sairautta, uskoo toisenlaiseen evankeliumiin.” Sitten hän siteeraa Galatalaiskirjeen lukua 1: ”Jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.” (Gal 1:9) Se on aika iso juttu. Kirjassa (The Power of Communion) puhutaan siitä, kuinka viettämällä ehtoollista vapauttaa parantavaa voimaa ruumiin yli. Betelin mukaan Jeesuksen veri ja murrettu ruumis sallivat kristityille täydellisen fyysisen terveyden maanpäälliseen elämään. Se on yksi seikka. Toinen liittyy vapahdukseen. ”Julista Jeesuksen ikuista voittoa yli piinan, riippuvuuden sekä kahleiden.” Käytännössä he siis sanovat, että ihmisellä on valta kutsua puhumalla asioita olemattomasta olevaisiksi. Jos olet riippuvainen jostakin – jos sinut on kahlehdittu, ja jos kamppailet synnin kanssa: vietä ehtoollista, ja kaikki ratkeaa.
Jeremiah: Joten sen sijaan, että ehtoollinen olisi Vapahtajan muistojuhla, siitä tuleekin pakollinen toimitus. Mitä jos viettää ehtoollista, mutta kuitenkaan ei parane? Tässä juuri piilee vaara: kun Jumala ei ole ylin auktoriteetti, ehtoollista aletaan pitää etupäässä yliluonnollisena toimituksena, vaikka niin ei alun perin ollut lainkaan tarkoitus. Riippumatta siitä, mitä ajattelee esimerkiksi hengellisistä lahjoista, ehtoollisen pääasia on Kristuksen loppuun saatettu työ ristillä, eikä mikään muu. Jopa Heprealaiskirjeessä puhutaan siitä, kuinka Jeesus oli täydellistetty kärsimyksen kautta: ”Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.” (Hepr. 2:10) Lisäksi kristittyjen kärsimyksestä puhutaan Paavalin tapauksessa näin: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.” (2 Kor 12:9) On huolestuttavaa, kuinka tälläkin kirjalla (The Power of Communion) on Amazonissa lukuisia 5 tähden arvosteluita!
L: Seuraavana on jotain vieläkin huolestuttavampaa… Tai no, en tarkoita, että toinen ote olisi huolestuttavampi toista. Sanoisin pikemmin, että asiat alkavat käydä yhä huolestuttavammiksi ja huolestuttavammiksi. Otsikon ”Sodankäynti” alla lukee: ”Ehtoollisen kautta voi manipuloida henkivaltoja, jotka leijailevat ihmisen itsensä, hänen perheensä, ja jopa maailman tapahtumien, yllä.” (Viittauksen alkuperäinen asu on haastattelun mukaan: “Through communion you have the power to shift spiritual athmospheres over you, your family, and even world events.”) Mitäs tästä sanot?
Jeremiah: Tuohan on aivan New Agea, universumin taivuttamista tahtoonsa. Kuin ihminen olisi oma jumalansa, joka voi luoda oman todellisuutensa. Kaikessa on kyse ihmisestä itsestään, ei suinkaan Kristuksen muistamisesta, ja ehtoollisesta tulee keino saavuttaa tiettyjä päämääriä. Sanon vielä, että minä olen itse vasta hiljattain tutustunut Betelin opetuksiin, ja tutustumiseni lähti liikkeelle, kun sinä jaoit tarinasi kanssani. Mutta kristittynä minulla on oikeus tehdä niin kuin Berealaiset Apostolien tekojen luvussa 17 jakeessa 11, ja tutkia opetuksia Jumalan Sanan valossa, varsinkin, kun Bill (Johnson) ja Kris (Vallotton) kerran asettavat itsensä apostolin asemaan. Seuraava ote, jonka aion lukea, on erityisen huolestuttava sen takia, että se kulttimaiseen tapaan käyttää hyvin kristilliseltä kuulostavaa kieltä, mutta vinoutuneesti. Kirjassa ”The Power of Communion” sivulla 36 lukee: ”Tältä näyttää Herran hyvyys: Abraham tarvitsi vahvistusta Jumalan lupaukseen, jota hän piti lähellä sydäntään. Jumala ei kääntänyt selkäänsä Abrahamille, tai nuhdellut häntä uskon puutteesta. Sen sijaan Jumala puhui hänelle ja Abraham uskoi jälleen, ja Jumala antoi Abrahamille pisteitä tästä vanhurskaudesta. Tämän jälkeen Abraham pyysi vielä uutta vahvistusta sanoen: Oi Herra, mistä minä tiedän, että saan sen omakseni?” Uskoisin, että hän (Bill Johnson) mukailee Ensimmäisen Mooseksen kirjan 15:ttä lukua jaetta 8 kohdassa ”ja Jumala antoi Abrahamille pisteitä tästä vanhurskaudesta.” Öö, Bill? Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa ei sanota noin. Siinä sanotaan: ”Ja Abraham uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.” (editoijan huomio: Johnsonin kirjan teksti mukailee voimakkaasti merkitystä muuttaen Ensimmäisen Mooseksen kirjan luvun 15 jaetta 6, ei 8) Abrahamin usko Jumalaan ei siis tuottanut hänelle mitään pisteitä. Usko ei ollut mikään Abrahamille luettava ansio, vaan lahja Jumalalta. Paavali vahvistaa tämän Roomalaiskirjeessä luvussa 4. Kummassakaan ei puhuta mitään pisteiden ansaitsemisesta – se vain lisätty kirjan kappaleeseen. Tämä on yksi pahimmista esimerkeistä kieroutuneesta Raamatun tulkinnasta, jonka olen nähnyt. Aivan täyttä valetta. Mutta kun vaalitaan kulttuuria, jossa Billiä ja Krisiä pidetään hengellisinä esikuvina eikä heitä kyseenalaisteta, ei ole ihme, että he voivat kirjoittaa jotain tällaista ilman minkäänlaista syynäystä. Olen kiitollinen tästä ohjelmasta ja rohkeudestasi (Lindsay) tulla tänne puhumaan näistä asioista. Muistakaa, että nyt ei ole kyse nimenomaan Bill Johnsonin soimaamisesta henkilönä. Oli kyseessä sitten David Koresh, Warren Jeffs, Joseph Smith, Jim Jones, tai kuka vain, joka väittää puhuvansa Jumalan puolesta tai vaikka vain tulkitsevansa Raamattua, meidän täytyy ehdottomasti voida puhua näistä asioista. Mutta nyt me hukumme kysymyksiin: sinulla on ainakin 400 omalla Facebook-sivullasi, ja minullakin on muutama. Haluaisinkin käsitellä seuraavaksi Hillsongia ja Jesus Culturea. Seitsemän vuoren mandaatin takia he haluavat soluttaa filosofiansa kaikkialle musiikin avulla. Sinähän olet itse laulaja, joten ymmärrät ilmiön taustoja. Emme halua vain suoraan heittää kaikkea pois pahana, joten tarkastellaanpa koko ylistysmusiikkikulttuuria kerros kerrokselta!
L: Niin. Puhuimmeko me seitsemän vuoren mandaatista kahdessa edellisessä osassa?
Jeremiah: Sivusimme sitä hieman. Mutta kyseessähän on seitsemän kulttuurin osa-aluetta, jotka halutaan valloittaa.
L: Aivan niin… Sitä kutsutaan dominionismiksi (eng. = dominionism theology). He uskovat, että Jumala on antanut heille tehtäväksi vallata median, kaupan alan, hallinnon, kouluksen, uskonnon, ja sitten on vielä muutama muu, joita en muista. Niin tehdäkseen heidän tulee mielestään myös ottaa omakseen musiikkiteollisuus. On olemassa ”profetia”, jonka Stacy Campbell antoi Bethel Musicille: ”Tämä viesti, joka merkkeineen ja ihmeineen annetaan maailmalle, ja jonka ihmiset ottavat vastaan, tullaan välittämään Bethel Musicin kautta.” Mielestäni tämä on hyvin mielenkiintoista, koska se on tavallaan totta. Suurin osa ihmisistä, jotka kuulevat Betelin opetuksia, kuulevat ensin Betelin musiikkia. He ovat kirkossa, kuulevat jonkin Betelin kappaleen ja ajattelevat: ”Vau, tämä on tosi hyvä biisi”. Kun kuuntelee Betelin musiikkia, se kuulostaa erittäin hyvältä, kuin –
Jeremiah: Niin, se on todella laadukasta.
L: Aivan, laadukasta, ainakin, mitä ääneen tulee. Se, mitä tulee sisältöön, on tietenkin aivan eri juttu. Mutta kun ihmiset kuulevat heidän musiikkiaan, se tavallaan vetää heitä puoleensa, koska se kutsuu heidät keskelle voimakasta tunnekokemusta. Ja kun ihmiset löytävät Bethel Musicin, he myös löytävät Betel-kirkon. He löytävät Bill Johnsonin. He löytävät Chris Vallottonin.
Jeremiah: Minä kuulin ensimmäistä kertaa Jesus Culturesta 8 tai 9 vuotta sitten. Apologia oli vain pieni kirkko, jossa 90% seurakuntalaisista oli vanhoja huumeiden tai alkoholin käyttäjiä. Muutama ihminen siellä sanoi minulle: ”Sinun täytyy kuunnella tämä uusi Jesus Culturen biisi, se on auttanut minua tosi paljon.” Ja minä vastasin: Jumalalle ylistys, onpa hienoa. En tiennyt asiasta vielä mitään yksityiskohtia. Kristityillä voi olla kiistaa opinkappaleista, mutta kuten puhuimme aiemmin, kun Kristuksen ristinkuolemasta hypätään universumin hallitsemiseen, olemme vaarallisilla vesillä. Samat ihmiset, jotka ”The Physics of Heaven”- kirjassa paljastavat salaista tietoa kvanttimystiikan kautta, toisin sanoen harjoittavat kristilliseen kieleen verhoiltua New Agea, tekevät musiikkia, jota on parasta tarkastella erittäin huolellisesti. Sekä sen tyyliä, että sanoituksia.
L: Niin. Mielestäni täytyy tehdä selväksi, että ainakin, mitä minuun tulee… Jos olisin oppien kannalta terveessä kirkossa, jossa julistetaan oikeaa evankeliumia ja Jeesusta, olisinko silti näin tuohtunut sen musiikista (mikäli se olisi samanlaista kuin Bethel Musicin)? No jaa. Saattaisi se olla pieni ongelma, mutta tärkeintä olisi, että heidän opetuksensa olisivat terveitä. Bethel Musicin ongelma ei ole musiikkityylissä tai missään muussakaan sellaisessa. On kysymys tästä: Mihin Bethel Music johtaa? Voimmeko sanoa täydestä sydämestämme, että on ok laulaa Bethel Musicin, Hillsongin, Jesus Culturen tai Elevation Worshipin kappaleita – kaikkien näiden ylistysbändien, joilla on tunnetusti kamala teologia? Onko meille ok johdattaa ihmisiä liikkeisiin, joilla on tällainen oppijärjestelmä? Minulle ei ainakaan ole! On tärkeää, että jokainen menee asian kanssa itse Herran eteen, koska en voi puhua muiden ihmisten puolesta.
Jeremiah: Niin. Kristitylle on tärkeää tietää, että tunne ei mene teologiaa edelle. Kun Jumala muuttaa ihmisen sydämen, hänessä herää myös uusia tunteita. Mutta kaikki oikeasssa järjestyksessä. Huolestuttavaa tällaisessa musiikissa on, että tietyissä tilanteissa se ajaa kuuntelijan eräänlaiseen hypnoottiseen tilaan. Esimerkiksi Jesus Culture -konsertissa musiikki voi käydä todella itseään toistavaksi, jolloin ylistyksestä tulee kuin jotakin enemmän: eräänlainen eksistentiaalinen, ylimaallinen tunnekokemus, jonka taustalla vain sattuu olemaan jokin teologia. Aiemmin tänään näytin sinulle otteen Netflix-dokumentista nimeltä Tony Robbins: I´m not your Guru. Siinähän ihmiset maksoivat tyyliin 5 tonnia tullakseen konserttiin, jossa he kokivat tunnemullistuksia, ja aivan konsertin lopulla ihmiset olivat niin tunteellisia, että he nostivat kätensä ilmaan. Robbinshan ei ole kristitty, eikä väitäkään olevansa. Tämä kuitenkin pysähdytti minut, koska se sai minut ajattelemaan: Mitä eroa on tällä ja Hillsong-konsertilla? Tuohon aikaan olin vielä itsekin Hillsong-fani, mutta nyt rupesin pohtimaan, kuinka vaikeaa oli erotella nämä kaksi tapahtumaa.
L: Niin. Ajatellaan esimerkiksi hindugurua, joka tekee shaktipatin, jolloin ihmisiä kaatuu sun muuta, ja sitten Benny Hinniä, joka kaataa ihmisiä. Mitä eroa heillä on? Ja otetaan Bill Johnson, joka laskee kätensä ihmisten päälle, ja saa heidät tärisemään holtittomasti, tai joku, joka harjoittaa New Agea tai hinduismiä ja tärisee sen jälkeen, kun joku on koskettanut heitä. Mitä eroa heillä on? Ainoa asia, mikä vaihtuu New Agen, okkultismin tai hinduismin, ja modernin karismaattisen kristillisyyden välillä, on kieli. Se, mitä hindut kutsuvat ”Kundalini-hengeksi”, on karismaattisen liikkeen pyhä henki.
Jeremiah: Eikä se tietty Pyhä Henki, vaan vain jokin pyhä henki. Persoonaton voima, joka herättää tunteita, ja joskus luo yliluonnollisia ilmiöitä. Tämä on tärkeää. Meitä kuuntelevat myös monet karismaattisen liikkeen jäsenet. Jaksojen äänittämisen välillä yksikin henkilö kommentoi Facebookissa: ”Olen karismaatikko, ja odottanut tätä (episodia) innolla!”. Tällä hetkellä on voimassa raju kahtiajako. On myös niitä, jotka uskovat hengellisiin lahjoihin, mutta pyrkivät selkeästi erottautumaan Betelistä. Mielestäni kuitenkin teidän, karismaattiset veljet ja siskot Kristuksessa, tulee ainakin pohtia, mitä Jumalan Sana sanoo ihmeiden koettelemisesta. 5. Mooseksen kirjassa luvussa 13 kerrotaan, että vääräkin profeetta saattaa suorittaa ihmetekoja. Ensimmäisessä Johanneksen kirjeessä luvussa 4 sanotaan myös: ”Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.” Saatana saapuu valkean enkelin hahmossa. Hän kykenee verhoamaan itsensä. Aivan kuin entinen CIA-agentti vakoiluelokuvassa, hän kykenee soluttautumaan oikeiden agenttien joukkoon, koska tietää, miten he toimivat. Ja sinähän (Lindsay) voit todistaa, että Betelissä pidettiin kaikkea edes etäisesti yliluonnollista ihmeellisenä. Oliko siellä mitään pyrkimyksiä koetella yliluonnollisia ilmiöitä?
L: En ole koskaan nähnyt, että mitään koeteltaisiin edes julkisesti. Okei. Asettaakseni kontekstiin sen, mitä aion sanoa seuraavaksi, minun täytyy ensin kertoa, että Betelissä ei ole kirkkojärjestystä. Betel-kirkossa on normaalia, että joku saa yhtäkkiä kohtauksen, joka vaikuttaa yliluonnolliselta, ja kaatuu lattialle. Raamatullisessa kristillisessä kirkossa sellainen ei ole normaalia. En tiedä, mitä te (Apologiassa) tekisitte, jos näin kävisi. Tai no, olen varma, että asiaa tutkittaisiin Jumalan Sanan avulla ja siitä keskusteltaisiin. Betelissä Sanaa ei kunnioiteta lainkaan. Jopa Bill sanoo: ”Meidän täytyy astua kartan ulkopuolelle: tarvitsemme jotain, joka on enemmän kuin Kirjoitukset.” Kris Vallotton sanoo, että ”Jumala on suurempi kuin Hänen kirjansa”. Puhuttuani Betelin oppilaiden kanssa voin sanoa, että hekään eivät juuri kunnioita, saati tutki Jumalan Sanaa. Eräs ystäväni BSSM:ltä sanoi, että ”Raamattu on tavallaan kuin päiväkirja”, ja että ”kaikki, mitä meidän tulee tietää Jumalasta, ei mahdu Raamattuun”. Tämä on minusta todella mielenkiintoista. Jos puhuu evankeliumista Betelissä – minulla on toinen ystävä siellä, joka sanoi: ”Okei Lindsay, tajuan kyllä. Me ymmärrämme kyllä ristin, me ymmärrämme evankeliumin, me ymmärrämme kaiken tämän. Mutta on aika vähän niin kuin jatkaa eteenpäin.”
Jeremiah: Vau.
L: Joten… *huokaus* Sanoakseni nyt aivan suoraan… Mutta ennen kuin sanon mitään, haluan lisätä, että minä otan kyllä huomioon, että Betelissä on myös pelastuneita. En todellakaan usko, että kaikki ovat kadotettuja. Uskonko kuitenkaan, että suurin osa Betelissä olisi pelastunut? En katso voivani sanoa niin sen tähden, että Betelissä levitetään väärää evankeliumia. Minun on pakko puhua juuri siksi, että en tiedä, ovatko kaikki Betelissä pelastuneita. Tekisimme virheen, jos olettaisimme kaikkien seurakunnassamme olevan pelastuneita ja tietävän evankeliumin merkityksen, tai varttuvan kypsäksi uskossa. Joten –
Jeremiah: Aivan. Historiallisesti tarkasteltuna jokaisessa yhdysvaltalaisessa kultissa ollaan aina suhtauduttu Raamattuun samalla tavalla. Siihen viitataan, mutta vain siksi, että voitaisiin myöhemmin vedota johonkin Raamatun ulkopuoliseen ilmestykseen. Tauoilla juttelimme David Koreshista. Sitten on myös Warren Jeffs ja L. Ron Hubbard. Skientologiahan perustui Hubbardin henkilökohtaisiin ilmestyksiin, joissa hänelle annettiin salaista tietoa. Siitä puhutaan mm. sarjassa ”Scientology and the aftermath”. Käsittelimme myös eräässä Cultish-jaksossa A+E:n (Yhdysvaltalainen viestintäyhtiö A+E Networks:in televisiokanava) ohjelmaa jehovantodistajista. Siinä puhuttiin heidän periaatteistaan liittyen esimerkiksi seurakuntayhteyteen (eng. = fellowshipping) ja verensiirtoihin. Sinäkin (Lindsay) varmasti huomaisit seurakuntayhteyden periaatteissa jotakin tuttua. Mutta sarjassa ei käsitelty asioita kristilliseltä kannalta, eikä siinä siten puhuttu siitä, kuinka ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Hengellinen väkivalta voi vahingoittaa ihmistä syvästi. Jehovantodistajien jumalan Jehovan antama ilmestys on joissakin tapauksissa jopa aiheuttanut kuolemia. Ja kuten kaikissa kulteissa, tämäkin ilmestys annetaan Raamatun ulkopuolelta. Tärkeää on siis, koettelemmeko ilmestyksiä riippumatta siitä, mitä ajattelemme hengellisistä lahjoista. Sen lisäksi, että vertaamme ihmisten sanomisia Jumalan Sanaan, meidän tulee tutkia tarkoin sitä, miten Jeesus näki Jumalan Sanan. ”Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.” (Joh 17:17) Mutta palataksemme aikaasi Betelin yliluonnollisen palvelutyön koulussa: haluan puhua vähän sosiologisesta kontrollista, joka siellä vallitsi. Oliko niin, että ollessasi koululla sinun ei ollut lupa käydä muissa kirkoissa?
L: Aivan. Asia ei välttämättä ollut niin, etten olisi saanut käydä toisissa kirkoissa. Kysymys oli enemmänkin siitä, kuinka paljon… Ihmiset eivät yleensä ymmärrä, että Betel ei ole pelkkä maanantaista torstaihin -koulu. Betelissä myös itse sanotaan näin. BSSM – näin sanon minä, eivät he – valtaa koko ihmisen elämän. Vaikka minulla siis oli halutessani ”vapaus” käydä toisissa kirkoissa ikään kuin toissijaisesti, minun täytyi opintosuunnitelman mukaan käydä ensisijaisesti Betel-kirkossa. Jos en mennyt, minut merkittiin poissaolevaksi, ja yli 16 poissaolon jälkeen minulla ei enää ollut mahdollisuutta ”valmistua” heidän epävirallisesta koulustaan ja tulla Bill Johnsonin ja Kris Vallottonin aateloimaksi.
Jeremiah: Aivan. Eikö sinulla ollutkin kulkukortti, joka piti skannata mennessäsi sunnuntaijumalanpalvelukseen?
L: Kyllä.
Jeremiah: Kuin kellokortti töissä. Vau. Kerro vielä joitakin esimerkkejä BSSM:n käytännöistä, joista ei ole ollut puhetta aiemmin.
L: Juu. Bill Johnsonhan opettaa, että meidän ei tulisi kuunnella tai lukea mitään, mikä on vastoin Betelin opetuksia. Luulen, että en ole kuullut mitään sellaista puhuttavan tervettä oppia vaalivissa kristillisissä kirkoissa. Bill Johnsonin kirjassa “When Heaven Invades Earth” – sivulla 130, jos jotakin mietityttää – hän puhuu näin: ”Tämän herätyksen kritisoijien kuuntelu olisi minulle sama asia kuin kuuntelisi ihmistä, joka yrittää todistaa minulle, että minun olisi pitänyt mennä naimisiin jonkun toisen naisen kanssa. Ensinnäkin, rakastan vaimoani, enkä ole kiinnostunut kenestäkään muusta – toiseksi, kieltäydyn ottamasta vastaan ajatuksia ihmiseltä, joka haluaa vähätellä rakkauttani vaimooni. Vain ne, jotka vahvistavat sitoutumistani vaimooni, ovat huomioni arvoisia. Mikään muu olisi hölmöyttä minulta. Tämän herätyksen kriitikot yrittävät tietämättään erottaa minut ensirakkaudestani. En anna heille sijaa. Minulla on monia ystäviä, jotka pystyvät lukemaan kriitikoiden kirjoja ilman haittavaikutuksia. Minä kunnioitan heidän kykyään työntää kätensä saveen ilman, että heidän sydämensä saastuvat. Minä en välitä tehdä tätä.” Tätä edellisellä sivulla sanotaan, että jos joku antaa meille kirjan tai mitä vain, ja kehottaa lukemaan sen, meidän ei tulisi lukea sitä, jos se vastustaa herätystä. Lukeminen olisi, kuin meidät erotettaisiin ensirakkaudestamme. Mutta minun kysymykseni on: Onko Jeesus ensirakkautesi? Vai onko se herätys? Onko ensirakkautesi merkit ja ihmeet? Lukemani perusteella… Hänhän puhuu herätyksestä. Bill, onko herätys ensirakkautesi? Onko se merkittävin sitoumuksesi? Vai onko Jeesus Kristus merkittävin sitoumuksesi? Kenelle tai mille sinä olet uskollinen? Herätyskulttuurilleko, ja ihmiselle? Vai Jeesukselle Kristukselle? Vain sinä ja Jeesus tiedätte vastauksen. Mutta Jumalan Sanan ja omien tekojesi valossa, ja omien sanojesi valossa, ei vaikuta siltä, että olisit uskollinen Jeesukselle. Vaikuttaa siltä, että olet uskollinen itsellesi.
Jeremiah: Hmm! Niin… Kuten sanoit, tällaista ei näe terveen opin kirkossa. Kristityt eivät ajattele näin. Minä, dekkareiden kunigas Andrew ja koko tutkimustiimimmehän sukeltaa jokaista Cultish-jaksoa varten syvälle kristittyjä radikaalisti vastustavien maailmaan. Jonestown-episodeja varten kuuntelimme kokonaisia mielipuolisia saarnoja Jim Jonesilta. Tutkimme Vartiotornia perin pohjin, ja nyt meillä on nämä kaikki kirjat edessämme. Jos me ajattelisimme niin kuin Betelissä, emme voisi tutkia raakamateriaaleja näin. Kiintoisaahan on, että Paavali, mennessään Kreikkaan, kertoi kärsineensä syvästi nähdessään kaupungin olevan täynnä jumalankuvia. Mutta mitä hän teki? Hän meni Areiopagille ja puhui tyynesti stoalaisille ja filosofeille – hän ei pelännyt vastustusta. ”Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: ”Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: ’Tuntemattomalle jumalalle.’ Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.” (Apt 17:22-23) Jos siis joku väittää olevansa apostoli, ja haluaa julistaa maailmalle evankeliumia, hän ei voi olla haluton sietämään arvostelua. Siitähän evankeliumissa osittain on kysymys! Kun valaisee valolla pimeyttä, saa osansa syytöksistä ja arvostelusta. Mutta mitä muuta vielä halusit kertoa, mistä emme ole vielä puhuneet?
L: No, yksi asia, jonka huomasin, oli… tai oikeastaan, on kaksi asiaa. Betelissä kirkossa ja koulussa johtajiin ei oikeastaan saa kontaktia. Tavallisesti paikalliskirkossa pastorin kanssa pystyy olemaan yhteydessä, jos haluaa jutella jostakin, tai esittää kysymyksen. Pastorille kuuluu voida puhua: hänhän on seurakunnan paimen. Mutta kiinnostavaa on, että Betel-kirkossa ei ole hallitusta, joten Bill Johnson ja Kris Vallotton eivät ole vastuussa kellekään muulle kuin itselleen. He siis voivat käytännössä tehdä ihan mitä haluavat. Mutta myös –
Jeremiah: Asiat siis eivät ole, kuten esimerkiksi meillä Apologiassa. Olemme järjestäytyneet siten, että on seurakunnan vanhimmat, ja mahdollisten konfliktien ratkaisussa voidaan turvautua ulkopuoliseen apuun. Jos jollakulla (Betelissä) olisi jokin ratkaisematon ongelma Billin tai Krisin kanssa, he eivät voisi kääntyä paikallisen pastorin puoleen ja sanoa: ”Veli, voimmeko istua ja jutella asiasta?”. Mutta jos hän tekisikin niin – väheksyttäisiinkö sitä?
L: Ei sitä välttämättä nimenomaan väheksyttäisi – niin ei vain tehdä. En tiedä, miksi niin ei tehdä. Minä itse asiassa otin Facebookin välityksellä yhteyttä Kris Vallottoniin esittääkseni kysymyksen hänen väitteestään kirjassa ”The Supernatural Ways of Royalty”. Käsikirjan sivulla 144 hän puhuu siitä, kuinka meillä yksilöinä on valta antaa anteeksi yksittäisten kaupunkien ja kansojen synnit. Lähetin hänelle viestin liittyen tähän siksi, että minulla ei ollut mitään muuta tapaa olla häneen yhteydessä, vaikka hänen pitäisi olla profeetta, ja yksi pastoreista siinä kirkossa, jossa minun tulee käydä. Minä sanoin – ja pidä mielessä, että hän oli myös kouluni opettaja: ”Kris, olisiko mahdollista tavata 15 minuutin ajan, jotta voisin kysyä sinulta muutaman kysymyksen?” Kris Vallotton vastasi viestiin sanoen: ”Olen pahoillani, mutta se on mahdotonta. Mutta arvostan nälkääsi”. Joten niin… He eivät ole lähestyttäviä. Jos Kris ei ole lähestyttävä, Bill Johnson ehdottomasti ei ole. Mitä ihminen silloin voi tehdä? Myös tapaamisissa, jotka johtivat koulusta erottamiseeni, oli mielenkiintoista, että minulle toistettiin yhä uudelleen ja uudelleen: ”Emme voi puhua Bill Johnsonin ja Kris Vallottonin puolesta… Mutta tätä he tarkoittavat!” Nämä ihmiset ovat oudolla tavalla uskollisia johtajille, joita eivät itse oikeasti tunne. Oikeasti on täysin mahdotonta, että Bill Johnson ja Kris Vallotton olisivat raamatullisia paimenia 9000 ihmisen laumalle. Bill Johnsonille ja Kris Vallottonille on myös täysin mahdotonta olla raamatullisia opettajia, ottaen huomioon, että he opettavat lähes viittä tuhatta ihmistä. On siis täysin mahdotonta, että Betelissä vallitsisi jonkinlainen raamatullinen kirkkojärjestys tai opetusjärjestys, tai minkäänlainen järjestys ylipäätään. Siellä harjoitetaan kaikki käy -periaatetta. Mistään ei olla tilivelvollisia.
Jeremiah: Aivan. Sinähän siis näit oikeasti vaivaa, yritit olla kunnioittava ja tukeutua Sanaan. He taas yrittivät hiljentää sinut ja palauttaa menneen järjestyksen. Mutta pian he huomasivat, että sinä et aikonut antaa periksi.
L: En todellakaan.
Jeremiah: Mikä on mahtavaa. Halusit jäädä sinne, mutta sinut erotettiin. Kris ei halunnut uhrata edes 15 minuuttia ajastaan sinulle puhuakseen. Mutta hän uhrasi 15 minuuttia – tai ainakin joitakin minuutteja – puhuakseen, kun lähdit. Kerro siitä.
L: Monet BSSM:n oppilaat ottivat yhteyttä minuun sen jälkeen, kun minut potkittiin ulos koulusta, ja kertoivat, että Kris Vallotton oli maininnut minut lavalla kaikkien koululaisten edessä – 1500 ihmisen edessä. He sanoivat, että –
Jeremiah: Tämän hän teki, vaikka oli kieltäytynyt puhumasta sinulle suoraan.
L: Aivan. He kertoivat, että hän osoitti minulle kunnioitusta ja pani kaikki rukoilemaan siunauksia ylleni, ja hän ylisti rohkeuttani. Mutta sitten hän vuodatti muutaman kyyneleen, koska muisteli, kuinka itse nuorempana tapasi haastaa vääriä opettajia, ja tehdä samankaltaisia tempauksia. En tiedä, tuleeko Kris Valloton tai Bill (Johnson) kuuntelemaan tämän, mutta haluan vain sanoa: Kris, tiedän, että moni ihminen ei ehkä näe puheesi läpi, mutta minä näen. Minä näen sen läpi. Ja minä ymmärrän, että haluat pelastaa kasvosi sen jälkeen, kun koko homma levisi käsiin… Mutta sinun täytyy ottaa vastuu teoistasi, ja jos joku oikaisee sinua – jos joku tulee luoksesi totuuden kanssa… Jos joku pyysi saada tavata sinua, opettajanani ja pastorinani sinun olisi pitänyt ottaa aikaa minulle. On raamatullinen vastuusi ja velvoitteesi tavata minut, ei vain sen tähden, että olen oppilaasi, vaan myös siksi, että olen kirkkosi jäsen. Joten siis… Sanoisin Kris Vallottonille, että hän yrittää paitsi pelastaa kasvonsa myös vaikuttaa niihin oppilaisiin, jotka ovat alkaneet kyseenalaistaa uskomansa otettuani asian esiin. Klassinen kulttimainen tunnereaktio. Hän ilmestyi esiin siivotakseen sotkun, jonka olin jättänyt jälkeeni, ja varmistaakseen, että kaikkien oppilaiden kuva hänestä ja Billistä säilyy turmeltumattomana, jos ymmärrät, mitä yritän sanoa.
Jeremiah: Aivan. Ehdottomasti ymmärrän. Haluamme olla kuitenkin oikeudenmukaisia ja järjestelmällisiä. Haluan sanoa niille, jotka edustavat Beteliä, että Lindsay, sinut kutsuttiin ohjelmaamme, jotta voisit kertoa tarinasi. Haluamme käsitellä tosiasioita sekä sosiologisesta, että teologisesta näkökulmasta, ja liittää ne osaksi keskustelua kulttimaisista piirteistä. Kultinhan määritelmä oli tässä yhteydessä: mikä tahansa ryhmä, joka on kerääntynyt tietyn ihmisen Raamatun tulkinnan ympärille. Me haluamme luoda keskustelua aiheesta, ja haluamme, että myös sinä (viittaa kaikkiin kuuntelijoihin) olet osa keskusteluamme. Haluan siis kutsua sinut, olit sitten Bill, Kris tai kuka vaan, mukaan Cultish:iin. Meillä on suuri yleisö, joka kuuntelee keskusteluamme ympäri maailmaa. Ja me olemme täysin avoimia kuulemaan sinun puolesi tarinasta. Sananlaskuissa puhutaan monen todistajan tärkeydestä (esimerkiksi Sananl. 18:17: Käräjissä on kukin ensiksi oikeassa, mutta sitten tulee hänen riitapuolensa ja ottaa hänestä selvän.) Ota vain yhteyttä minuun tai keneen tahansa Cultishin henkilökunnasta, ja me teemme työtä mahdollistaaksemme keskustelun. No niin – me olemme jatkaneet jo jonkin aikaa. Olemme nyt osassa kolme, ja tulee olemaan mielenkiintoista seurata, miten keskustelu etenee. Mutta Lindsay, luulen, että haluaisin kerätä vielä kerran kaikki langat yhteen – en voi uskoa, että olemme tosiaan näin pitkällä. Voisitko vielä avautua sydämesi tunnoista niille, jotka tällä hetkellä ovat Betelissä tai vastaavissa liikkeissä? Miksi olet tullut tänne Arizonaan keskustelemaan kanssamme tähän studioon?
L: Niin. No, ensiksi haluan vastata kysymykseen, jonka joku juuri esitti minulle (Facebookissa): Miksi edes jäin kouluun alun perin? Se on iso kysymys, ja sitä kysytään minulta niin BSSM:ssä, Betelin kirkossa, kuin ympäri maailmaa. Miksi jäin? Kuten sanoin aiemmin… Luulen, että yksi kaikkein rakkaudellisimmista asioista, joita toiselle Jumalan Sanan mukaan voi tehdä, on antaa hänelle tiedoksi totuus. Minä jäin, koska halusin hyödyntää kaiken ajan, joka minulla siellä oli, jakaakseni totuutta ihmisille siinä toivossa, että jotkut heistä katuisivat. Minä tiesin, että jos jatkaisin totuuden puhumista siten, jossakin vaiheessa minua todennäköisesti pyydettäisiin lähtemään. Mutta minun täytyi käyttää hyödyksi kaikki aika, joka minulla oli. Mutta sydämeni tässä asiassa – haluan vain, että ihmiset tietävät… Minua on viime viikkojen aikana syytetty ylpeydestä, ylimielisyydestä, huomionkipeydestä, ynnä muusta, ja… Haluan sanoa nöyrästi, että jos missään vaiheessa on vaikuttanut siltä, että olisin mitään noista, pyydän anteeksi. Sydämessäni en ole lainkaan sellainen. Joten vaikka se ei olisikaan ollut tarkoitukseni, haluan kaikkien tietävän, että olen pahoillani. Minulla ei ole mitään syytä olla ylpeä mistään. Olin aivan samassa tilanteessa kuin jokainen Betel-seurakunnan jäsen. Olin samassa tilanteessa kuin jokainen oppilas tällä hetkellä on. Minulla ei ole mitään ylpeilemisen aihetta. Ainoastaan Jumalan kaikkivaltius, armo ja laupeus vetivät minut liikkeestä pois. Ei mikään muu. Minulla ei ole mitään kerskailtavaa tai ylpeilyn aihetta. Ainoa, mistä voin kerskailla, on Kristus, koska Hän teki työtä avatakseen silmäni ja pehmittääkseen sydämeni Sanalleen. Hän saa tästä kaiken kunnian ja huomion, niin toivon. Pyydän, että ette katso minua. Katsokaa, mitä Jeesus Kristus on tehnyt puolestani. Siitä tässä on kysymys. Haluan ihmisten tietävän, että tässä asiassa sydämeni ei ole ylpeä, eikä ylimielinen, tai ainakaan tämä ei ole tarkoitukseni. En väitä tietäväni mitään muuta kuin sen, mitä Jumalan Sana sanoo. Toivon siis, että ihmiset tietävät tämän olevan sydämeni, ja rukoilen, että ihmisten silmät avautuvat tämän keskustelun kautta. En tullut tänne Cultishiin, koska halusin huomiota. Tai koska halusin Facebook-seuraajia. En välitä mistään sellaisesta. Tulin tänne, koska Jumala kaikkivaltiaan ominaisuudessaan avasi tien tälle tarinalle, ja totuudelle. Ja tämän kautta uskon ja luotan, että Jumala saattaa monet ihmiset tekemään parannuksen ja tietämään totuuden, ja Hänen kunniansa tulee olemaan kirkastettu. Se on ainoa syy, miksi tulin tänne. Joten…
Jeremiah: Vau. En usko, että olisit voinut sanoa tuota yhtään paremmin. Me siis selvisimme matkasta läpi tuntemattomien vesien jakson ”Betelistä pois kääntynyt” (eng. = Defecting from Bethel) osassa kolme. Teille, jotka katsotte tätä Youtubessa, seuratkaa kanavaamme, olkaa osa keskustelua. Seuratkaa meitä myös Instagramissa ja Facebookissa: aiomme julkaista aiheeseen liittyvää materiaalia myös jakson jälkeen. Meidän täytyy puhua näistä New Age -harjoitteista. Ne eivät ole mitään, mistä kristitty voisi hyötyä. Niitä ei voi muokata toimiviksi, niitä täytyy vain katua. Meidän täytyy puhua henkilökohtaisista ilmestyksistä, joita niin monissa kulteissa on. Ja meidän tulee puhua hengellisestä väkivallasta. Yksi suurimmista huolenaiheistani on, että vaikka Billillä ja Krisillä parhaassa tapauksessa olisikin hyvä tahto, on hölmöyttä olla puhumatta hyvän ja pahan yliluonnollisen eroista. Kuka tahansa, joka väittää, että Saatana ei voi parantaa tai tehdä muita ihmeitä, on hölmö.
L: Niin.
Jeremiah: Suurin huoleni on, että se, mitä Betelissä opetetaan, voi olla alkusysäys jollekulle seuraavan sukupolven edustajalle liikkeen sisällä. Hän sitten soluttautuu Beteliin tai muuhun samanlaiseen kirkkoon ja luo jotakin sellaista, kuin ”The Peoples Temple” tai muut radikaalit liikkeet, joita Yhdysvaltain historiassa on ollut. Bill Johnsonhan on jo noin 65-vuotias. Kaikki kultit ovat syntyneet jonkinlaisesta henkilökohtaisesta ilmestyksestä, jota ihmiset eivät ole ymmärtäneet olla seuraamatta.
L: Niin. Ehdottomasti. Näin näkee tapahtuvan sellaisten ihmisten kohdalla, kuin Kenneth Copeland ja Todd White. Kenneth Copeland on luovuttanut valtikan Todd Whitelle, ja Todd White sanoo, että Kenneth Copeland on hänen mentorinsa. Ihmiset, jotka tällä hetkellä johtavat näitä herätysliikkeitä, vanhenevat koko ajan, ja heidän on jossakin vaiheessa luovutettava valtikka jollekulle. Me emme tiedä, mitä nämä ihmiset puolestaan aikovat sillä tehdä. Mutta minun mielestäni tärkein asia on – riippumatta siitä, onko heillä hyvät aikomukset vai ei -, että jos uskot toisenlaiseen evankeliumiin ja Jeesukseen, et ole pelastunut.
Jeremiah: Niin, se on isoin asia.
L: Yksi mieluisimmista kuulemistani lausahduksista on – ja tiedän, että yritämme lopetella jaksoa… Mutta kuuntelin tässä eräänä päivänä Paul Washerin saarnaa, ja hän sanoi jotakin, joka ravisteli minua luihin ja ytimiin asti. Hän sanoi: “Älkää kuvitelkokaan mitään muuta; minä yritän satuttaa teitä. Mutta kerron tämän totuuden, koska rakastan teitä.” Älkää kuvitelkokaan mitään muuta, BSSM:n oppilaat. Bill Johnson, Kris Vallotton. Minä yritän satuttaa teitä. Koska totuus satuttaa. Neljä kuukautta sitten totuus puukotti minua rintaani, suoraan sydämeeni. Minua viillettiin sydämeen totuudella. Älkää kuvitelkokaan mitään muuta – se sattui. Ja minua suretti silloin kovasti. Mutta en koskaan ole tuntenut olleeni enemmän Jumalan rakastama kuin siinä hetkessä, koska hänen laupeutensa ja armonsa veti minut vanhurskauden tielle, ja takaisin vaellukselle Kristuksen kanssa.
Jerry: ”Ystävän lyönnit ovat luotettavat, mutta vihamiehen suutelot ylenpalttiset.” (Sananl. 27:6)
L: Aamen.
Jeremiah: Joten nyt me virallisesti lopetamme tämän jakson.
L: Kyllä.
Jeremiah: Koska jos nyt yritän puhua lisää, jatkamme luultavasti aika pitkään, joten…
*Molemmat nauravat* Tuotantotiimimme on tehnyt ylitöitä saadakseen tämän valmiiksi. Kiitos, että kuuntelitte tämän Cultish-erityisjakson ”Betelistä pois kääntynyt”. Jatketaan keskustelua! Tätä keskustelua ei voi välttää, se täytyy käydä. Ja me jatkamme sen käymistä. Nähdään ensi Cultish -jaksossa!
Editoija:
Aamunkoitto